Heti foglalkozások 58.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-06.-07.  14,00-15,00

A halászat, a tógazdaságok és a nád hasznosítása

Honfoglalás korában:

  • síkvidéken telepedtek le először őseink (mert nomádok voltunk a vándorlás során)
  • ligetes területek (nem teljes pusztaság fogadta őket)
  • kanyargó folyók
  • gyakran kiöntöttek áradáskor
  • sok kisebb-nagyobb tó
  • mocsaras és vizenyős területek
  • a halászat a 19. század közepéig fontos foglalkozás volt
  • ekkor nagyon jelentős változások kezdődtek:
  • folyószabályozás
  • kanyarulatok átvágása
  • gátak építése
  • árterek lecsökkentek (vizenyős területek kiszáradtak végleg)
  • mocsarak lecsapolása

Az élővizekben zajló halászatnál jelentősebbé vált a haltenyésztés (telepítés és lehalászás), megjelentek a halastavak

A halak húsa egészséges

  • zsírszegények
  • vitamingazdagok

Halászati fajták:

tapogató halászat: alul és felül nyitott kosárral fogat meg a sekély vízben a halat

rekesztés: patakok mellé épített mesterséges mederből szedték ki a halakat a víz leeresztése után

terelőfalakkal történő halászás: V alakban felállított terelőfalak végén kosarakba futottak a halak

kerítőhálóval történő halászás: a kifeszített hálót leszűkítik a halászok (sok embert igényelt)

emelőháló: partról vagy csónakból emelték ki a rúdon lévő tálszerűen mélyedő hálót (egy ember kezelte)

vetőháló: az ügyesen kidobott háló a nehezékekkel lemerül, a száját összehúzza egy zsákká a halász

A tógazdaságok munkája

  • általában 3 évig nevelik itt a halakat (eladható súly eléréséig)
  • halastavak vizét ősszel leengedik
  • alacsony vízszintnél megkezdődik a lehalászás kerítőhálókkal
  • kis merítőhálókkal edényekbe teszik őket
  • a betonkádakba öntik őket
  • futószalagon válogatják őket szét fajta, méret és nem szerint (a nagyokat elviszik)
  • telelő medencékbe kerülnek, etetik őket takarmánnyal
  • tavasszal a növendékeket visszatelepítik
  • ívótóba kerülnek tavasszal a továbbtenyésztésre szánt példányok

Nádaratás

  • őszre megsárgul és elszárad a nád
  • télen történik
  • a vízmentes helyeken kezdik (gyalázkával vágják le, ami egy sarlószerű szerszám)
  • a jéggel fedett helyeken folytatják tolókaszával vagy vágógéppel
  • kévekötők szedik össze: kézzel vagy géppel viszik a partra a kévéket és gúlákba rakják

Sokszor felégetik a learatatlan nádast

  • segítik az új hajtások kinövését
  • gátolják a talaj tápanyagpótlását
  • felégetnek sok búvó- és fészkelőhelyet

a nád felhasználása

  • lakóépület falát és tetejét építették belőle sokáig
  • nem tartós és gyúlékony

a vízparti fák felhasználása

  • fűzfa vesszője: fonott tárgyak (kosár, szék)
  • fűzfa kérge: gyógyszer
  • nyárfa: használati tárgyakat (pld. gyufa) és papírt készítenek belőle (főleg a telepített nyárasokból)

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-06-07  15,00-16,00

Az appennini csizma poros feje és fényes szára

Két Olaszország van?

Dél-Európa legnépesebb országa

  • főleg olaszok lakják
  • a világ 6-7. gazdasági hatalma
  • az iparosítás később indult egy évszázaddal, mint Nyugat-Európában
  • a 20. század közepére vesztette el mezőgazdasági jellegét (bár most is jelentős)

okai:

  • kevés ipari nyersanyag
  • kevés energiahordozó

1870 óta van „egységes” olasz állam

  • gazdag északi területek
  • szegényebb déli területek

okai: természetföldrajzi

északon:

  • hegyvidéki éghajlatú Alpok (vízenergia)
  • kontinentális éghajlatú Pó-síkság (földgáz)
  • akkumulációs eredetű
  • sík vidék
  • tengeröböl volt régen
  • a nyugati hegyek leárnyékolják

délen:

  • mediterrán éghajlatú Appenninek
  • harmadidőszaki gyűrt hegység
  • elszórt vulkánok (pld. Vezúv)
  • tagolt felszín

Társadalmi:

északon:

  • tőkés gazdálkodás korábban elkezdődött
  • mezőgazdaságban: tőkeerős birtokok
  • rizs, búza, kukorica, cukorrépa
  • takarmánynövények
  • szarvasmarha-tenyésztés
  • iparban: tőkés ipar csírái

délen:

  • spanyol uralom akadályozta a tőkés fejlődést
  • feudális viszonyok sokáig
  • mediterrán növények
  • juh és kecske

következményei:

  • eltérő fejlettség (életszínvonalban és infrastruktúrában is látszik)
  • északon keresnek sokan munkát
  • az északi áruk piaca lett a déli terület

Az ipari háromszög nyomában

modern ipar központja:

  • Milánó-Torino-Genova háromszög
  • északnyugaton van
  • az EU egyik leggazdagabb területe (Japánhoz és Tajvanhoz hasonlítják a gyors fejlődését)
  •  a középkortól iparosodott
  • kedvező fekvés (közel a korán iparosodott Nyugat-Európához)
  • kedvező éghajlat (nem mediterrán)
  • kedvező vízrajz (bővizű és nagy esésű folyók)

Milánó

  • Lombardia központja
  • az ipari termelés negyede innen származik
  •  gépipar
  • vegyipar (Pirelli, Montedison)
  • textilipar

Torino

  • Piemonte központja
  •  járműgyártás (Fiat)
  • műszeripar (Olivetti)

Genova

  • a Ligur-tenger kikötője
  • kikötői iparágak
  • hajógyártás
  • kohászat
  • vegyipar

Riviéra

  • délről övezi az iparvidéket
  • üdülőövezet
  • adriai-tengeri kikötők
  • közel vannak

Kikötő- és üdülővárosok

  • Velence
  • Trieszt
  • Ravenna

A déli területek:

  • nagy az elvándorlás
  • Rómába
  • Nápolyba
  • iparba
  • szolgáltatásba
  • nem mindenkinek van lakása és munkája (nyomornegyedek, munkanélküliek)

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

június 06.

1-2. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: Jegyzetelés, blogolás

Célok és feladatok:

  • A jegyzetelés, mint tanulást segítő technika
  • A blog fogalmának tisztázása
  • Blogajánlók készítése különböző témákhoz

Fejlesztési területek, kompetenciák:               

  • A tanulást segítő papíralapú és számítógépes jegyzetelés gyakorlásatörekvés a legoptimálisabb egyéni forma kialakítására
  • Az írásban történő bemutatkozás szabályai az online felületen (blogbejegyzés)
  • Digitális kompetencia fejlesztése, néhány internetes szövegtípus formai és tartalmi jellemzőinek megfigyelése

Konklúzió:

Ezen a területen nagyon felszínesek a gyerekek ismeretei. Már korábbi foglalkozások esetében érintettük a lényegkiemelés, kulcsszavak, kulcsmondatok felismerésének fontosságát. Megbeszéltük, hogy ezek lejegyezni tudása legalább annyira fontos a hatékony, eredményes tanulás szempontjából. Célzott tréning gyakorlatok voltak ebben segítségünkre.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 06. 05. 14.00-15.00

B csop. 2019. 06. 05. 15.00-16.00

Sommerprogramme-Nyári programok

Urlaub an der Ostsee

Cél: A Németországról tanultak felelevenítése ismétlő feladatsorral. A „Von der Ostsee nach Süden” című szövegből a témához kapcsolódó rész ismétlése. Beszélgetés a vízi sportokról és a vízparti szabadidős tevékenységekről, kikapcsolódási lehetőségekről. Képleírás: Rügen, Strahlsund. Idegenvezetés Strahlsund városában képek alapján, közben az elöljárók és a feltételes mód gyakorlása. A feltételes mód gyakorlása kérdések alapján pl.:Te hová utaznál Németországban? Mit néznél meg szívesen? Milyen programokon vennél részt? stb.

Fejlesztendő kompetenciák: kooperatív készség, szóbeli szövegalkotás, nyelvhelyesség, kiejtés

Az idegenvezetés a nagyobb gyerekeknek ment jobban, hiszen ők hasonló feladatokat német órán is többször megoldottak. A kicsiknek ez még ismeretlen terep. Viszont a Konjunktiv II. néhányuknak meglepően jól ment.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.