Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-02-15.
Az egészséges táplálkozás
– egészséges táplálkozás:
– rendszeres (3+2)
– nyugodt (kézmosás, terítés, elég idő, utána kevés mozgás)
– mértéktartó
– változatos (nem lehet egyoldalú!)
– sok rost (zöldség, gyümölcs, főzelék)
– sok víz
– sok vitamin
– kevés szénhidrát és zsír
– elhízás
– kevesebbet fog mozogni, mert nehéz
– terheli az ízületeket és a szívet
– fogyókúra
– orvosi ellenőrzés mellett
– sok mozgással és egészségesebb étkezéssel
– fogszuvasodás
– ok: baktériumok savas közeget okoznak
-ok: sok édesség és fogápolás elhanyagolása (lepedékképződés)
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-02-15
Mit tudunk az Európai Unióról?
Húzd alá a szöveg hibás szavait és írd oda helyesen!
Európa népessége sosem nőtt ugrásszerűen. A népességnövekedés visszavető tényezői a háborúk, a természeti katasztrófák, a járványok az éhínségek és a bevándorlás voltak. A népesség eloszlása Európában egyenletes. Sűrűn lakott részek a tengerpartok és a hegyvidékek. A ritkán lakott részek az északi területek és a síkságok. Európában több mint 70 féle nyelv van. A többség az indoeurópai nyelvcsalád tartozik: a szláv nyelvek (lett, lengyel), a germán nyelvek (olasz, német) és az újlatin nyelvek (francia, spanyol, angol). Az uráli nyelvcsaládba sorolható a magyar, az észt, és a finn.
Egészítsd ki a szöveget a megadott szavakkal!
A mai világgazdaság három nagy központja: Észak-Amerika, Kelet- és …………………..………. és az Európai Unió. Ők teszik ki a Föld népességének ……………………. , de innen kerül ki a termékek …………………………… A gazdasági befolyásuk szinte minden területre kiterjed, mert messziről is vesznek ………………………………….., mert messzi országokban is eladják ………………………………, mert bizonyos termékeket máshol termeltetnek, főleg azokban az országokban, ahol ……….. és ………….. munkaerővel van. Európa egységesítésnek vágyát sok tényező erősítette 1945 után. Például az, hogy Nyugat-Európa gazdasága megrendült a ………………………………, viszont az Egyesült Államok gazdasági ………………………… vált és a Szovjetunió gazdasági és …………………………..súlya is erősödött. Akkor az európai áruk nem voltak versenyképesek. Főleg azért, mert ………………… állították elő. Mivel ha a termelőegység nagy, az árú ……………………….. válik, ezért érdemes összefogni. Az integráció segíthet a ……………………………… csökkentésében, a magas ………………………. költségek előteremtésében, a környezetszennyezés lecsökkentésében. Voltak már korábban is jó példák az együttműködésre, például ……………………. és Franciaország között a vas- és acéliparban.
drágán, Németország, II. világháborúban, munkanélküliség, sok, nyersanyagokat, politikai, hetedét, világhatalommá, Délkelet-Ázsia, háromnegyede, olcsó, termékeiket, olcsóbbá, kutatási
Kösd össze!
Európai Gazdasági Közösség (Közös Piac) megalakulása
Finnország belépése 1957
Írország belépése
Európai Közösség lett a neve 1967
Portugália belépése
Románia belépése 1973
Ciprus belépése
Magyarország belépése 1981
az euró bevezetése
Észtország belépése 1986
Görögország belépése
Szlovénia belépése 1995
Bulgária belépése
Európai Unió lett a neve 2002
Lengyelország belépése
Egyesült Királyság belépése 2004
Svédország belépése
Csehország belépése 2007
Spanyolország belépése
Málta belépése
Tantárgyi fejlesztés
február 14.
3-4. foglalkozás 1. csoport
2.csoport
Anyag: Szófajtani ismeretek- A melléknév
Célok és feladatok:
- A szófajtani jellemzők meghatározása, tulajdonságai
- Csoportosítási lehetőségek szófajon belül
- Fokozásuk , helyesírásuk a szóvégi magánhangzók esetében is(ú,ű,ó,ő)
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A szófaji csoport jellemzőinek tudatosítása
- A szófajhoz kapcsolódó leggyakoribb helyesírási szabályok, normák elmélyítése
Konklúzió:
Az első csoportban a képzett melléknevekkel foglalkoztunk, kapcsolódva a főnévből való -i képzés szabályával, annak helyesírási vonzatával.
A második csoporttal főként az egytagú és összetett melléknevek, valamint a fokozás helyesírási szabályainak alkalmazását gyakoroltuk.
Mindkét csoportnál a feladatokhoz digitális táblát használtunk, melyet nagyon élveztek a gyerekek.
Nyelvi foglalkozás
február 14.
3-4. foglalkozás
1. csoport
2.csoport
Anyag: Szófajtani ismeretek- A melléknév
Célok és feladatok:
- A szófajtani jellemzők meghatározása, tulajdonságai
- Csoportosítási lehetőségek szófajon belül
- Fokozásuk , helyesírásuk a szóvégi magánhangzók esetében is(ú,ű,ó,ő)
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A szófaji csoport jellemzőinek tudatosítása
- A szófajhoz kapcsolódó leggyakoribb helyesírási szabályok, normák elmélyítése
Konklúzió:
Az első csoportban a képzett melléknevekkel foglalkoztunk, kapcsolódva a főnévből való -i képzés szabályával, annak helyesírási vonzatával.
A második csoporttal főként az egytagú és összetett melléknevek, valamint a fokozás helyesírási szabályainak alkalmazását gyakoroltuk.
Mindkét csoportnál a feladatokhoz digitális táblát használtunk, melyet nagyon élveztek a gyerekek.