Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-02-08 14,00-15,00
A hasznos tápanyagok
– tápanyagok
– felhasználódnak
– építőanyagok (beépülnek a sejtekbe)
– energiaszolgáltatók (segítségükkel működnek a sejtek)
– elraktározódnak
– fehérjék
– sejtek építőanyagai
– cukrok (szénhidrátok)
– energiát adnak
– zsírok és olajok
– energiát adnak
– vitaminok:
– az életfolyamatokhoz szükségesek
– hiányuk betegséget okozhat (ellenálló képességünk lecsökken, pl. influenza lehet a következménye)
– vízben oldódók, pl. C-vitamin (nem raktározható)
– zsírban oldódók, pl. D-vitamin (raktározható)
– sok van: gyümölcsökben, zöldségekben, halak húsában, tejben
– hőre és fényre érzékenyek (elbomlanak)
– nyers ételekben ezért több lehet
– víz:
– oldószer
– szállítóközeg
– napi 2-3 liter fogyasztása ajánlott (étellel és itallal)
– főleg nyáron és ha sportolunk
– víz
– rostos gyümölcslé
– teák (hársfa, menta, csipkebogyó)
– ásványi anyagok:
– kalcium: csont
– fluor: fog
– vas: vörös vérsejtben (hemoglobin – vérfesték)
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-02-08
A történet évek és országok vonatkozásában
1957.Róma: Európai Gazdasági Közösség (Közös Piac)
– Franciaország
– Olaszország
– Német Szövetségi Köztársaság
– Belgium
– Hollandia
– Luxemburg
1967.- Európai Közösség a neve
1968- Egyesült Királyság
– Írország
– Dánia
1981.- Görögország
1982. – Spanyolország
– Portugália
1994. Európai Unió a neve
1995. – Svédország
– Finnország
– Ausztria
2002. – az euró bevezetése
2003. május 1.
– Észtország
– Lettország
– Litvánia
– Lengyelország
– Csehország
– Szlovákia
– Magyarország
– Szlovénia
– Málta
– Ciprus
2007. – Románia
– Bulgária
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
1.hét- február 07.
1-2. foglalkozás 1. csoport
2. csoport
Anyag: Szófajtani ismeretek- A főnév
Célok és feladatok:
-A szófajtani csoportok fontosságának megértetése
-A csoportosítás logikájának felismertetése
-A főnév szófajcsoportjának jellemzői
Fejlesztési területek, kompetenciák:
-Anyanyelvi tudatosság fejlesztése
-A szófaji csoportok jellemzői alaktani viselkedésének megfigyeltetése
-Elemzőképesség fejlesztése
Konklúzió:
Megbeszéltük, miért fontos és szükséges a szófajtani csoportosítás, mi az alapja. Kiemelten foglalkoztunk a főnévvel, annak helyesírásával.
Mindkét csoportban voltak hiányosságok a tulajdonnevek helyesírását illetően. A második csoportnál különösen a földrajzi nevek lejegyzésénél tapasztaltam sok tévesztés, ezért ezek szabályainak részletes megbeszélésére fordítottunk több időt.
A gyerekek felismerhették a tantárgyak kapcsolódási lehetőségeit, pl. földrajz, történelem.
Sok gyakorlati példán keresztül mélyítették ismereteiket.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 02. 06.
B csop. 2019. 02. 06.
Schule und Lernen-Iskola és tanulás
A foglalkozás célja az ismeretek gyűjtése megadott szövegekből a német iskolatípusokról és a gyerekek tanulási szokásairól. A szövegeket szójegyzék segítségével először írásbeli feladatok megoldásával csoportmunkában dolgozzák fel a tanulók. Az ellenőrzést követően a „Forró szék” játékkal fel kell ismerniük az egyes iskolatípusokat. Meg kell fogalmazniuk az egyes iskolatípusok jellemzőit (2, max. 3 rövid mondat), el kell mondaniuk, hogy ők melyiket választanák. Választásukat indokolniuk kell.
Fejlesztendő kompetenciák: a témakörhöz kapcsolódó szókincs ismétlése, olvasás szövegértés, együttműködő képesség, szóbeli szövegalkotás, érvelési készség.
A gyerekek az „Iskola” témakörben elég otthonosan mozognak, ezért az ismétlést követően a téma feldolgozása elég gördülékenyen ment. Még a máskor nehéz érvelés is könnyebb volt a megszokottnál.