Heti foglalkozások 43.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

 2019-2-22.  14,00-15,00

Az emberi test mozgási szervrendszere

– az ember mozgási szervrendszerének részei:

– aktív része

– vázizmok

– passzív része:

– vázrendszer

– csontok

– porcok

– a vázrendszer részei:

– a fej váza

– a törzs váza

– gerincoszlop

– bordák

– szegycsont

– vállöv csontjai

– medenceöv csontjai

– a végtagok váza

– a csontok kapcsolódási módjai:

– ízületes kapcsolódás

– folytonos kapcsolódás

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

 2019-02-22  15,00-16,00

Ismerkedjünk meg alaposan Európa országaival!

Észak-Európa

  • Norvégia, Svédország, Finnország, Dánia, Izland (Skandinávia: Norvégia, Svédország, Dánia)
  • hideg és mérsékelt övezetben fekszik
  • Skandináv-hegység és balti pajzs területén leginkább

Skandináv-hegység

  • Kaledóniai-hegységrendszer tagja
  • az óidő elején jött létre (szilur-devon)
  • lánchegységből röghegység lett (már a devonra!)
  • lekopott
  • feltöredezett
  • láncos röghegység lett, mert
  • a harmadidőszakban újra kiemelkedett
  • a negyedidőszakban (pleisztocénban) eljegesedett (ekkor megfiatalodott)
  • 1500-2000 m magas átlagosan
  • – a déli része
  • szélesebb
  • magasabb (2400 m)
  •  jégtakaró borította régen
  • fennsíkok keletkeztek (f jellel)
  • ma is van rajtuk jégtakaró
  • platógleccser: nagyobb, mint a gleccser, de nem belföldi jégtakaró
  • partvidéki része
  • gleccserek U-alakú völgyeket véstek
  •  fenékmorénával
  • oldalmorénával
  • a pleisztocén után a Világtenger szintje megemelkedett
  •  a víz elöntötte a völgyeket
  • fjordok alakultak ki
  • öblök, amelyek:
  • keskenyek
  • hosszúak
  • mélyek (130 méter is lehet)
  • elágazhatnak
  • meredek falúak (vízesésesek)
  • pld. Sogne-fjord (itt ez a leghosszabb)
  • 2600 km hosszú part 26 000 km hosszú lett
  • erősen tagolt partvidék
  • csendes vizek (hajózást segítik)

Norvégia

  • tengeri hajóflottája bérfuvarozást is vállal
  • fejlett hajóépítőipar
  • fejlett halászat
  • óceáni éghajlat (az Észak-atlanti-áramlás miatt!)
  • a hegység keleti oldalán nem ilyen
  • a Skandináv-hegység éghajlatválasztó is!
  • a keleti oldalon:
  • tundra éghajlat (tundra)
  • tajga éghajlat (tajga)
  • nedves kontinentális éghajlat (lombhullató erdő)

Balti-ősföld

  • ősidei (kristályos) kőzetek a felszínen
  • belföldi jégtakaró borította
  • fenékmorénájával lekoptatta (szelektíven)
  • hullámos térszínt hagyott maga után
  • kezdetben egy hatalmas tó volt itt
  • lassan kiemelkedett a terület
  • tavakra szakadt

Finn-tóvidék

  • éghajlatai és növényzete
  • tundra éghajlat (tundra)
  • tajga éghajlat (tajga)
  • nedves kontinentális éghajlat (lombhullató erdő)

A skandináv együttműködés

  • a térség a 20. században fejlődésnek indult
  • 1960-ban megújították az együttműködést
  • az országok összefogtak
  • a természeti erőforrásokat figyelembe véve
  • az országok azt gyártották, amihez volt:
  • nyersanyaguk vagy energiájuk

Finnország: fa

Svédország: vasérc

Norvégia: vízenergia

Dánia: termőföld (gleccservályog, ami laza jégkorszaki üledéken jött létre)

Termelési szakosodás eredményei:

  • magas életszínvonal
  • fejlett gazdaság
  • kivitelre termel (jelentős az arányuk a világkereskedelemben)

Tantárgyi fejlesztés

február 21.

5-6. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2.csoport: 15-16 óra

Anyag: A szófajok helyesírása- A számnevek

Célok és feladatok:

  • A szófaj meghatározása, csoportosítás a szófajon belül
  • Kapcsolódás a matematika tantárgyhoz
  • Írásuk számjegyekkel és betűkkel
  • A dátumok írása

Fejlesztési területek, kompetenciák:

  • A szófaji csoport alaktani jellemzői
  • A számnevekhez kapcsolódó leggyakoribb helyesírási szabályok felidézése
  • Anyanyelvi tudatosság fejlesztése, rendszerező, csoportosító képesség

Konklúzió:

Mindkét esetben aktívan vettek részt a gyerekek a játékos feladatmegoldásokban, majd versennyel zártuk az ismeretek rögzítését, ellenőrzését.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 02. 20. 14.00-15.00  B csop. 2019. 02. 20. 15.00-16.00

Schule und Lernen-Iskola és tanulás

A foglalkozás célja a témakör összefoglalása írásban levél formájában. A magánlevél formátumának elsajátítása. Vázlat és irányított kérdések alapján a levél megírása 25 perc alatt.
A levél tartalmazzon információkat iskolánkról (épület, iskolai rend, tanórák, pedagógusok, tantárgyak), személyes véleményt (kedvenc és kevésbé kedvelt tantárgyak) és annak indoklását. A gyerekek előző ismereteik felhasználásával készítsék el kedvenc tanáruk 3-5 mondatos rövid jellemrajzát.

Fejlesztendő kompetenciák: helyesírás, nyelvhelyesség, szabatos fogalmazás, érvelési készség

A jellemrajz készítésénél határozott fejlődést mutatnak még a kisebb gyerekek is, de a szépírás és a helyesírás területén rengeteg a tennivaló. A nyolcadik osztályos tanulók közül többen is használták a német órákon tanult mondatszerkezeteket.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.