Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-2-22. 14,00-15,00
Az emberi test mozgási szervrendszere
– az ember mozgási szervrendszerének részei:
– aktív része
– vázizmok
– passzív része:
– vázrendszer
– csontok
– porcok
– a vázrendszer részei:
– a fej váza
– a törzs váza
– gerincoszlop
– bordák
– szegycsont
– vállöv csontjai
– medenceöv csontjai
– a végtagok váza
– a csontok kapcsolódási módjai:
– ízületes kapcsolódás
– folytonos kapcsolódás
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-02-22 15,00-16,00
Ismerkedjünk meg alaposan Európa országaival!
Észak-Európa
- Norvégia, Svédország, Finnország, Dánia, Izland (Skandinávia: Norvégia, Svédország, Dánia)
- hideg és mérsékelt övezetben fekszik
- Skandináv-hegység és balti pajzs területén leginkább
Skandináv-hegység
- Kaledóniai-hegységrendszer tagja
- az óidő elején jött létre (szilur-devon)
- lánchegységből röghegység lett (már a devonra!)
- lekopott
- feltöredezett
- láncos röghegység lett, mert
- a harmadidőszakban újra kiemelkedett
- a negyedidőszakban (pleisztocénban) eljegesedett (ekkor megfiatalodott)
- 1500-2000 m magas átlagosan
- – a déli része
- szélesebb
- magasabb (2400 m)
- jégtakaró borította régen
- fennsíkok keletkeztek (f jellel)
- ma is van rajtuk jégtakaró
- platógleccser: nagyobb, mint a gleccser, de nem belföldi jégtakaró
- partvidéki része
- gleccserek U-alakú völgyeket véstek
- fenékmorénával
- oldalmorénával
- a pleisztocén után a Világtenger szintje megemelkedett
- a víz elöntötte a völgyeket
- fjordok alakultak ki
- öblök, amelyek:
- keskenyek
- hosszúak
- mélyek (130 méter is lehet)
- elágazhatnak
- meredek falúak (vízesésesek)
- pld. Sogne-fjord (itt ez a leghosszabb)
- 2600 km hosszú part 26 000 km hosszú lett
- erősen tagolt partvidék
- csendes vizek (hajózást segítik)
Norvégia
- tengeri hajóflottája bérfuvarozást is vállal
- fejlett hajóépítőipar
- fejlett halászat
- óceáni éghajlat (az Észak-atlanti-áramlás miatt!)
- a hegység keleti oldalán nem ilyen
- a Skandináv-hegység éghajlatválasztó is!
- a keleti oldalon:
- tundra éghajlat (tundra)
- tajga éghajlat (tajga)
- nedves kontinentális éghajlat (lombhullató erdő)
Balti-ősföld
- ősidei (kristályos) kőzetek a felszínen
- belföldi jégtakaró borította
- fenékmorénájával lekoptatta (szelektíven)
- hullámos térszínt hagyott maga után
- kezdetben egy hatalmas tó volt itt
- lassan kiemelkedett a terület
- tavakra szakadt
Finn-tóvidék
- éghajlatai és növényzete
- tundra éghajlat (tundra)
- tajga éghajlat (tajga)
- nedves kontinentális éghajlat (lombhullató erdő)
A skandináv együttműködés
- a térség a 20. században fejlődésnek indult
- 1960-ban megújították az együttműködést
- az országok összefogtak
- a természeti erőforrásokat figyelembe véve
- az országok azt gyártották, amihez volt:
- nyersanyaguk vagy energiájuk
Finnország: fa
Svédország: vasérc
Norvégia: vízenergia
Dánia: termőföld (gleccservályog, ami laza jégkorszaki üledéken jött létre)
Termelési szakosodás eredményei:
- magas életszínvonal
- fejlett gazdaság
- kivitelre termel (jelentős az arányuk a világkereskedelemben)
Tantárgyi fejlesztés
február 21.
5-6. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2.csoport: 15-16 óra
Anyag: A szófajok helyesírása- A számnevek
Célok és feladatok:
- A szófaj meghatározása, csoportosítás a szófajon belül
- Kapcsolódás a matematika tantárgyhoz
- Írásuk számjegyekkel és betűkkel
- A dátumok írása
Fejlesztési területek, kompetenciák:
- A szófaji csoport alaktani jellemzői
- A számnevekhez kapcsolódó leggyakoribb helyesírási szabályok felidézése
- Anyanyelvi tudatosság fejlesztése, rendszerező, csoportosító képesség
Konklúzió:
Mindkét esetben aktívan vettek részt a gyerekek a játékos feladatmegoldásokban, majd versennyel zártuk az ismeretek rögzítését, ellenőrzését.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 02. 20. 14.00-15.00 B csop. 2019. 02. 20. 15.00-16.00
Schule und Lernen-Iskola és tanulás
A foglalkozás célja a témakör összefoglalása írásban levél formájában. A magánlevél formátumának elsajátítása. Vázlat és irányított kérdések alapján a levél megírása 25 perc alatt.
A levél tartalmazzon információkat iskolánkról (épület, iskolai rend, tanórák, pedagógusok, tantárgyak), személyes véleményt (kedvenc és kevésbé kedvelt tantárgyak) és annak indoklását. A gyerekek előző ismereteik felhasználásával készítsék el kedvenc tanáruk 3-5 mondatos rövid jellemrajzát.
Fejlesztendő kompetenciák: helyesírás, nyelvhelyesség, szabatos fogalmazás, érvelési készség
A jellemrajz készítésénél határozott fejlődést mutatnak még a kisebb gyerekek is, de a szépírás és a helyesírás területén rengeteg a tennivaló. A nyolcadik osztályos tanulók közül többen is használták a német órákon tanult mondatszerkezeteket.