Tematikus foglalkozás
04.25.: Mit jelent a szenvedélybetegség?:
Az óra elején a gyerekeknek le kellett írniuk egy papírra, hogy ha azt a szót hallják, hogy szenvedélybetegség, akkor mi jut róla eszükbe, mit értenek alatta, hol hallottak róla. Ez a pár perces művelet után megnéztünk egy rövid kisfilmet a szenvedélybetegségekről. A filmet követően szinte mindenki felismerte, hogy a közeli/távoli családjukban sajnos vannak szenvedélybetegek, ez az arány megdöbbentő/ijesztő volt a gyerekek számára is. A legelterjedtebb a dohányzás, alkoholfogyasztás volt, de volt, aki a gyógyszerfogyasztást is megemlítette.
A foglalkozás lezárásaként összefoglaltuk a hallott/látott ismereteket (szenvedélybetegség „fogalma”, legális (alkohol, dohányzás, gyógyszer) és illegális szerek (designer drogok, hallucinogének) közti különbségek, továbbá a nem szerhez köthető szenvedélybetegségek (vásárlási, – játékszenvedély stb.)
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom – 1. csoport
1.hét: 1. óra
Anyag: A névmások fajtái, rendszerezésük.
Célok és feladatok:
A névmás fogalmának elmélyítése, meghatározása
Szerepe a magyar nyelvben, összehasonlítása a tanult idegen nyelvvel
Fejlesztési terület:
A szófajok legjellemzőbb csoportjainak áttekintése, valamint a névmások.
Szerepük, alkalmazásuk
A névmások szövegszerkesztő szerepének megfigyelése a kommunikációban, alkalmazásuk a szövegfeldolgozásban.
Konklúzió: Egyéni és páros munkával végeztük a szófajtani ismeretek felidézését. A névmások jellemzőit, szerepüket a kommunikációban szituációs játékokkal ismételtük át.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom – 2. csoport
1.hét – 1. óra
Anyag: A névmások fajtái, rendszerezésük.
Célok és feladatok:
A névmás fogalmának elmélyítése, meghatározása
Szerepe a magyar nyelvben, összehasonlítása a tanult idegen nyelvvel
Fejlesztési terület:
A szófajok legjellemzőbb csoportjainak áttekintése, valamint a névmások.
Szerepük, alkalmazásuk alkalmazásuk a szövegfeldolgozásban.
Konklúzió: A játékos úton történő rendszerezés, ismeretszerzés elérte a célját, az ellenőrző feladatok elvégzésében alig volt tévesztés.
Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport
Érdekességek Svájcról és az Alpokról
Célok: a tanulók tudjanak fogalmakat megmagyarázni német nyelven röviden, illetve magyarázatok alapján fogalmakat kitalálni. Ehhez keresztrejtvényt, mondat kiegészítést, szókeresőt, képeket, szókártyákat használunk. elsajátítandó fogalmak Svájc kapcsán: der Matterhorn, der Föhn, der Gletscher, die Lawine, die Alm, die Schweizer Garde. Munkaformák: frontális munka, páros munka, PPT megtekintése
Fejlesztendő kompetenciák: logikus gondolkodás, szövegalkotás, beszédkészség
A fogalmak magyarázata nem kis feladat, mert a tanulók többsége nem törekszik az egyszerűségre. Azt kell megtanítani a gyerekeknek, hogy felismerjék az általuk birtokolt szókincs adta lehetőségeket és ne próbálják bonyolult választékossággal kifejezni magukat, mert általános iskolai szinten ez nem várható el tőlük.
A fogalmak magyarázata nehéznek bizonyult. Meg kell tanítani a gyerekeknek, hogy felismerjék az általuk birtokolt szókincs adta lehetőségeket, és az egyszerűségre törekedjenek.