Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-12.-16.
Karácsonyváró foglalkozás
Adventi időszak zárásaként a naptári év utolsó foglalkozásán műsorral készülünk az idősebbeknek, felkészülünk az iskola ebédlőjében a megjelenő érdeklődők megvendégelésére. A szeretet ünnepére készülve az önkéntesség, önkéntes segítségnyújtás feladatáról beszélünk. Kiterjesztjük iskolánk és családjaink köréből a nagyobb közösség, a falu vonatkozására.
Az ünnepi készülődésben mindazokat az igényeinket szem előtt tartottuk, melyeket előző foglalkozásaink során az egészséges életmódhoz fűződően erősítettünk.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-12-16
Karácsony az uniós országokban
Karácsonyi és újévi hagyományok – ahány ország, annyi szokás
Rendkívül jól összefoglalja mindezt a következő oldal érdekes és hasznos ismeretekkel:
https://europapont.blog.hu/2015/01/21/karacsonyi_es_ujevi_hagyomanyok_ahany_orszag_annyi_szokas
Csoportonként készültünk az egyes országok legérdekesebb szokásainak kiemelésével.
Karácsonyi kvíz egyéni megoldását vállalták a megszerzett ismeretek birtokában.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 1. – 2. csoport
2019. december 19.
Anyag: Nyelvi játékok, fejtörők
Célok és feladatok:
- Szóbeli kifejezőkészség fejlesztés
- Szótár,- és lexikonhasználat
- Aktív és passzív szókincsbővítés
Fejlesztési területek, kompetenciák:
- Anyanyelvi tudatosság
- Logikai gondolkodás
- Emlékezet, figyelem
Konklúzió:
- Élvezetes, szórakoztató nyelvi játékok, nyelvi fejtörők tették színesebbé a foglalkozást.
- Szinonimák, ellentétes jelentésű szavak gyűjtése, szólások, közmondások ismerete,
- értelmezése tette próbára a gyerekek nyelvi tudását.
- A szótár,-és lexikonhasználat előkerült, de annak gyakorlására még szükség van.
Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport
2019. 12. 18.
Weihnachtsfestkreis-Karácsonyi ünnepkör
4. Heiligabend, Weihnachten-Szenteste, Karácsony
A foglalkozás célja, hogy a tanulók megismerjék más népek (Anglia, Svédország, USA, Olaszország, Spanyolország) karácsonyi szokásait és összehasonlítsák a magyarországi szokásokkal. Halljanak információkat a karácsonyfa állítás szokásának eredetéről és arról, hogy honnan származik a világ legismertebb karácsonyi dala a „Csendes éj”. Nyelvtani szempontból lehetőség nyílik az elbeszélő múlt, a jövő idő, a visszaható igék és a „man” általános alany gyakorlására. Munkaformák: frontális magyarázat, egyéni munka, csoportmunka. Feladattípusok: frontális magyarázat PPT segítségével, szövegértés és rejtvény a karácsonyi szokásokhoz, hiányos szöveg a karácsonyfa állítás szokásához és a „Csendes éj” eredetéhez, zenehallgatás: „Stille Nacht”
Fejlesztendő kompetenciák: hallás utáni szövegértés, olvasás szövegértés, szókincs, kooperatív készség
A téli szünet előtti foglalkozáson a gyerekek már nagyon várták a Karácsonyt, így ez volt a legmegfelelőbb téma, amit feldolgozhattunk. A szövegértést csoportmunkában csinálták, így azok a tanulók is tudták követni a feladatokat, akiknek a szókincse még erősen fejlesztésre szorul. Élvezték a feladatokat, rácsodálkoztak pl. a svédek szokásaira. Nehezebbnek bizonyult a szöveg kiegészítése, ezt nem minden csoport tudta időre elvégezni.