Heti foglalkozások 75.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2020-01.-06.

 Hogyan élünk? 

Hogyan őrizheted meg egészségedet?

A gyerekek önállóan és őszintén válaszoltak egy kérdéssorra. Mindig 3 válasz közül írtak X-et abba az üres négyzetbe, amely rájuk jellemző.

Pl.

  1. Általában hány órakor fekszel le?

8 óra körül,     10 óra körül,     később

  1. Nehezen, vagy könnyen alszol el?

nehezen,     gyorsan,     változó,

  1. Magadtól ébredsz, vagy ébresztenek?

magamtól ébredek,     ébresztenek,     változó

  1. Hány órát alszol?

8 órát,     8 óránál kevesebbet,     9-10 órát

  1. Kipihenten ébredsz, vagy fáradtan?

fáradtan,     frissen,     változó

  1. Hányszor étkezel naponta?

reggeli-ebéd-vacsora,     reggeli-tízórai-ebéd-uzsonna-vacsora,     az előbbieknél többször vagy kevesebbszer

  1. Tanulás, tévézés közben szoktál-e eszegetni?

mindig,     soha,     időnként

  1. Mennyi folyadékot iszol naponta?….
  2. Mit iszol leggyakrabban?…..
  3. Mindig ugyanabban az időben étkezel, vagy rendszertelenül?….
  4. Szereted a zöldséget, gyümölcsöt?…..

A további 14 kérdés és a hozzájuk tartozó 3 választható válasz a tisztálkodás, időbeosztás, mozgás, a szabad idő eltöltése, egészségre káros hatások témáit ölelik fel.

Minden x-el jelölt válasz mellett pontszám található 1-től 3-ig.

Az így önállóan adott válaszok után a számokat összeadva mindenki kapott egy értéket.

Ezután a kapott pontszámok kiértékelése következett anonim módon.

Mivel foglalkozásaink során rendszeresen górcső alá vettük mindezeket a területeket így mindenki önmaga számára kijelölhette azt a területet, ahol változtatnia szükséges. A megszégyenülés, rivalizálás lehetőségét kizártuk.

A kapcsolódó jó tanácsokat meg kell szívlelniük, ha egészségesen szeretnének fejlődni.

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2020-01-06

Újévi hagyományok.

Ahány ország, annyi szokás.

Gyűjtőmunkát végeztünk.

Megismertük az egyes Uniós tagállamok újévi szokásait.

Az újévet köszöntő mondatot minden egyes Uniós ország nyelvén meghallgattuk.

Felfedeztünk hasonlóságokat és különbözőségeket az évkezdéshez kapcsolódó szokásokban az újévhez kapcsolódóan.

Mindenki kiválaszthatta mely ország, nép szokásai tetszett számára leginkább.

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom – 1. – 2. csoport

2020. január 09.

Anyag:

Más népek, népcsoportok meséi

Cigány népmese: Burláj vitéz

Orosz népmese:Az elégedetlen lovacska

 Célok és feladatok:

  • A népcsoportok, népek kultúrájából adódó egyezőségek és különbözőségek megjelenése a mesékben
  • Beszélgetés a cigányság magyarországi helyzetéről
  • Az olvasott szövegek tömörítése és leírása

Fejlesztési területek, kompetenciák

  • Erkölcsi érzék, empatikus képesség fejlesztése
  • A jelen társadalom viszonyainak életkorukhoz mérten való ismerete
  • Aktív és passzív szókincs gazdagítása
  • Szövegalkotás írásban
  • Önálló véleményalkotás fejlesztése

Konklúzió:

Az elmúlt néhány foglalkozáson behatóbban foglalkoztunk a mesékkel, azok műfaji sajátosságaival, jellemzőivel. Sikerült talán kicsit közelebb kerülniük annak írott formájához. Fontosnak érzem ezt azért is, mert mostanság sajnos egyre kevesebbet olvasnak mesét a gyerekek.

Pozitív tapasztalatom volt még, hogy egyre bátrabban nyilvánulnak meg szóban, könnyebben kifejezik véleményüket egy adott témával kapcsolatban.

Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport

2020. 01. 08.

Weihnachtsfestkreis-Karácsonyi ünnepkör

5. Sylvesternacht, Neujahr, Dreikönigstag-Szilveszter, Újév, Vízkereszt

A foglalkozás célja, hogy a tanulók beszélni tudjanak a karácsonyi és szilveszteri élményeikről, megismerjék a hagyományos szilveszteri szokásokat és képet kapjanak az újévi hagyományokról néhány európai országban, valamint arról, hogy mire emlékezünk Vízkeresztkor. Német nyelvtanból gyakoroljuk az első és második múlt időt, a „man” általános alanyt, az elöljárókat, és a mellérendelő összetett mondatokat. Munkaformák: frontális magyarázat, egyéni munka, páros munka. Feladattípusok: frontális magyarázat PPT segítségével, hiányos szöveg (a kötőszavak hiányoznak) az otthoni élmények elbeszéléséhez, szövegértés és teszt az újévi szokásokhoz és a Vízkereszt eredetéhez.

Fejlesztendő kompetenciák: írásbeli szövegalkotás, nyelvhelyesség, olvasás szövegértés, szókincs, kooperatív készség

A téli szünet után szinte közvetlenül elég nehéz volt fellelkesíteni a gyerekeket, de a karácsonyi élményeikről –főleg az ajándékozásról-szívesen beszéltek. Az Újévhez kapcsolódó szokásokkal többé-kevésbé tisztában voltak, teljesen új ismeret volt számukra viszont a Vízkereszt eredete. Legkedveltebb feladatsor volt ezen a foglalkozáson a szövegértés és a tesztfeladatsor.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.