Tematikus foglalkozás – “A” komponens
2018-12-21 14,00-15,00
Egészséges életmód a szeretet ünnepén
- Karácsonyi szokások összegyűjtése
- Szabadidő tartalmas eltöltése a családban
- Ünnepi étrend összeállítása
- Étkezési szokások, étrendek régen és napjainkban
- Egészségfejlesztés, testmozgás a szabadidőben szeretteink körében.
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
2018-12-21 15,00-16,00
Szeretet ünnepe az Európai Unió területén
- Karácsonyi szokások összegyűjtése
- Azonosságok és másságok az ünnepkörben
- Országhatárokon átívelő hagyományok
- Különböző népek szokásainak megismerése
- Nemzetközi ünnepi menü összeállítása
- Milyen ajándékozási szokások jellemzőek a különböző uniós országokban
- Az Unió egységes területére vonatkozó újévköszöntő alkotása
Tantárgyi fejlesztés – magyar
december 20.
- foglalkozás 1. csoport: 14-15 óra
- csoport: 15-16 óra
Anyag:A ballada műfaja-A műballada, A románcos ballada
Arany János: Mátyás anyja
Célok és feladatok:
-A románcos ballada műfaji sajátosságai- összevetése az előzőekben megismert
népballadával
.-Kitekintés az emberek közötti kommunikáció lehetőségeire
-Tantárgyi koncentráció : történelem tantárggyal
Fejlesztési területek:
-Irodalmi kultúra fejlesztése
-Az önismeret és a társadalmi kultúra fejlesztése
– Kommunikációs csatornák használata
– A kifejező, értelmező, helyesejtéssel történő olvasás fejlesztése
Konklúzió:
A mű formai elemzése mellett fontosnak éreztem a tartalmi mondanivaló kiemelését is. Történelmi ismereteiket kiegészítve beszélgettünk a korról, amiről szól a ballada. A nyelvezet nem minden esetben volt számukra érthető. Különösen a 2. csoportban volt több ízben is szómagyarázatra szükség.
Nyelvi foglalkozás
A csoport 2018. 12. 19. 14.00-15.00
B csoport 2018. 12. 19. 15.00-16.00
Irodalmi ismeretek: Heinrich Heine
A tanulók ismerjék meg Heinrich Heine rövid életrajzát és vonjanak párhuzamot Heine magyar kortársával, Petőfi Sándorral. Ezzel gyakorolják az összehasonlítást és a melléknévfokozást. Olvassák el az „Im Oktober 1849” c. versét és jelöljenek ki olyan verssorokat, amelyek a magyar forradalommal és szabadságharccal kapcsolatosak. Fogalmazzák át a költemény ezen versszakait egyszerű mondatokkal elbeszélő múltban.
Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, kreativitás, írásbeli szövegalkotás, olvasás szövegértés
A vers szövege alapos tanári magyarázatot igényelt, a történelmi korba nehezen tudták a gyerekek beleélni magukat, ezért kicsit nehézkesen ment a feladatok megoldása.