Heti foglalkozások 35.

Tematikus foglalkozás – “A” komponens

2019-1-4  14,00-15,00

Mit jelent az egészség?

  • A csoportok a borítékban található szavakból egészségre vonatkozó közmondásokat raknak össze. Ezek jelentését közösen megfejtik. (Szókincsbővítés Asszociációs készség Emlékezet.) Csoportos Kooperatív munka: szóforgó. Borítékban a feldarabolt közmondások, papír, ragasztó.
  • Munkájukat bemutatják egymásnak. Kooperatív munka: csoportforgó.
  • A csoportok szókártyákat csoportosítanak aszerint, hogy egészséges vagy kevésbé egészséges élelmiszer.(Érvelés. Együttműködés Rendszerező képesség) Csoportos Kooperatív munka: szóforgó, időkitöltő: kerekasztal.
  • Mit jelent az egészség? Az erre vállalkozó tanulók felidézik eddigi betegségeiket előzetes otthoni érdeklődés és emlékezés alapján. A gyerekek előzetes gyűjtőmunkával készülhetnek: hozhatnak gyógyszerhez készült betegtájékoztatót, elmondhatják, hogy milyen betegségre kapták. (Tapasztalatok felidézése Empátia Érzelmek kezelése Tekintet másokra.) Kooperatív munka: beszélgető kör.
  • A csoportok összeállítanak egy heti étrendet egészséges ételekből. Majd az étrendet bemutatás után kiteszik a táblára. (Érvelés Tolerancia Egészségvédő képesség.) Csoportos munka. Kerekasztal. Csoportforgó. Tárlatvezetés

Tematikus foglalkozás – “B” komponens

2019-01-04  15,00-16,00

Mi az Unió létrejöttének történelmi oka?

  • Amikor a múlt században lezárult a második világháború, Európa vezetői elhatározták: közös összefogással oldják meg problémáikat. Céljuk az volt, hogy soha többé ne kerüljön sor fegyveres konfliktusokra. Arra törekedtek, hogy mindenki olyan Európában építhesse újra életét, ahol az egyes országok új és hatékonyabb módon szövetkeznek és kereskednek egymással.

(Milyen konfliktusokról tanultál, amik ezt az összefogást, elhatározást megelőzték?

  • A vezetők ezért azt találták ki, hogy ellenőrzés alá vonják az egyes országok szén- és acélpiacát. Ez azért volt fontos lépés, mert a szénből előállított energia üzemelteti a gyárakat, a gyárak pedig a mindennapi élethez szükséges termékeket pl. a gépekhez, utakhoz és épületekhez szükséges acélt állítják elő. Szénre és acélra a háborús fegyverkezéshez, azaz a tankok és fegyverek előállításához is szükség van. Az európai szén- és acélkészletek ellenőrzése biztosítékként szolgált tehát ahhoz, hogy egyetlen nemzet se tudjon a többi tudta nélkül háborús előkészületeket tenni.
  • A vezetők azt is remélték, hogy az ily módon szövetkező országoknak okuk sem lesz arra, hogy egymással háborúzzanak, mert a régió gazdasága meg fog erősödni, lakói jó munkahelyekhez és elegendő élelmiszerhez jutnak, a biztonság pedig javulni fog. És tudod, mi történt? Igazuk lett. Azóta eltelt 60 év, és ma már csak történelemkönyvekből ismerjük az Európában dúló háborúkat.
  • Csoportokban képregény formában megjelenítik az előzményt, a döntést és a következményt. A plakát formátumú esztétikus rajzok közös értékelése után kiállításra kerülnek.

Tantárgyi fejlesztés – magyar

január 03.

34. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: Költői eszközök megjelenése a balladákban

 Célok és feladatok:

-A különböző költői eszközök felismerése, szerepük a kifejezésmód és az irodalmi hatás

elérésében

-A verselési rendszerek ismétlése

Fejlesztési területek, kompetenciák:

– A tanulási képesség fejlesztése az ismeretek rendszerezésével

– Csoportmunkával, páros munkával a társas kultúra fejlesztése

Konklúzió:

Sok- már meglévő- fogalmat hívtunk elő a balladákkal való foglalkozás kapcsán: verselési rendszereket (időmértékes, jambikus), velük kapcsolatos fogalmakat (versláb, jambus),rímeket, hasonlatokat, metaforákat. Érzékelték a köznapi és a költői kifejezésmód hatásbeli különbségét.

Csoportmunkában nekik maguknak kellett rövid költeményt „fabrikálni”a fenti szempontok figyelembe vételével.

Mindkét csoport szívesen és aktívan vett részt a feladatok végzésében.

Nyelvi foglalkozás

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.