Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-05.-17. 14,00-15,00
Madarak és fák napja
A világ első Madarak és Fák Napja rendezvényt a párizsi európai madárvédelmi egyezmény alapján Chernel István, a híres ornitológus szervezte meg Magyarországon 1902-ben. Az ünnep hivatalossá Herman Ottó közreműködésével vált 1906-ban, amikor gróf Apponyi Albert vallás- és közoktatásügyi miniszter rendeletben írta elő a Madarak és Fák Napja megszervezését minden iskola számára. Azóta is ez a legszélesebb körben megtartott madár ünnep Magyarországon, amihez az MME kiemelt rendezvénye.
https://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/a_madarak_es_fak_napja
Erdei totó – Madarak és fák napja – kvíz
- Melyik fa termése a makk?
1 bükk 2 fenyő X tölgy
- Melyik gomba nem ehető?
1 őzlábgomba 2 susulyka gomba X erdei csiperke
- Magyarországon melyik állattal nem találkozhatsz az erdőben?
1 medve 2 gepárd X farkas
- Hazánk melyik részén található a Vértes?
1 Duna-Tisza köze 2 Tiszántúl X Dunántúl
- Ki írta a következő sorokat:
„Kiülök a dombtetőre,
Innen nézek szerteszét,
S hallgatom a fák lehulló
Levelének lágy neszét.”
1 Weöres Sándor 2 Kányádi Sándor X Petőfi Sándor
- Melyik növénynek nem a termése a csipkebogyó?
1 tuja 2 vadrózsa X gyepűrózsa
- Melyik vár van hozzánk legközelebb?
1 Nagyvázsony 2 Visegrád X Sárospatak
- Hol él a fagyöngy?
1 a fa gyökerén 2 a fa törzsén X a fa koronájában
- Mi igaz az őzre?
1 növényevő 2 mindenevő X ragadozó
- Melyik madár nem erdei?
1 fülesbagoly 2 hattyú X sárgarigó
- Melyik állat nem csak talajlakó?
1 giliszta 2 hangya X százlábú
- Mit lehet megállapítani az évgyűrűkből?
1 a fa súlyát 2 a fa vastagságát X a fa korát
- Mi igaz a három szó mindegyikére? boly fészek odú
1 mindegyik fán van 2 mindegyikben állat lakik
X mindegyik könnyen észrevehető
+ 1 Melyik állítás a leginkább igaz?
1 Az erdő sok növény és állat otthona.
2 Az erdő élelmet és búvóhelyet ad sok növénynek és állatnak.
X Az erdő oxigént, élelmet és otthont ad sok növénynek és állatnak
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-05-17 15,00-16,00
Nyugat-Európa – Vetélkedő
Rejtvény – Nyugat-Európa – 1. rész
Egészítsd ki a szöveget!
Hollandia kimondottan …………………… ország. A területén van a …………………….-alföld. Az ország …..-a jégkori hordalékkal borított …………………… Az ország 1/3-a pedig a tengertől visszaszerzett ……………………………….., aminek jelentős része az …………………..-tó helyén van. Ezt a tavat …….-ben … km-es gáttal választották le a tengerből. Kisebb területeket, más néven ……………………….. kerítettek le gátakkal, azaz …………………. Az elgátolt területek vizét …………………………………… kiemelték a tengerbe, majd az iszapba …………………… telepítettek. 2-3 év múlva ……………………, s ekkor a polderekbe ………………….. ültettek, majd gabonát, például ……………………… és …………………… Az ………………………… ezeket a területeket a parasztoknak bérbe adta. A ……………….. fűtött üvegházak sokaságában kertgazdálkodás zajlik. Zöldségféléket és …………………. virágokat, főleg tulipánt és …………………… termesztenek. Jelentős a ……………………………. és vetőmag előállítása is. Az állattenyésztést az ………………….. éghajlat miatt sok rét és ………………….. segíti. A nagy külföldi – főleg német és ………………….. – felvevőpiacra exportálják a tejet és a tejtermékeket.
Egészítsd ki a szöveget!
A Brit-szigetek a nyugat-európai ………………………. talapzaton, azaz …………… fekszenek. A ……………….. a kontinens része, mert …………………………….. kéreg alkotja. Ezt a területet ……………………….……….. öntötte el a tenger, mikor a Világtenger megemelkedett, s ez ………………………. okozott, vagyis a tenger előrenyomult a szárazföld rovására. A Brit-szigeteket a ……………………………………. választja el a kontinenstől. Ez egy fontos szoros az ………………………………. és az ……………………………….. között. ……. km-es a legkeskenyebb részén, amit Doveri- szorosnak, illetve …………………………………. neveznek. Ma már nemcsak komppal és ………………………., hanem a „Csalagút”-on át ……………………………… is leküzdhető. A Brit-szigetek részei: az …………………………………. (Fő-sziget) és az ………………………….. Közöttük hullámzik az …………………………., ahol a legnagyobb sziget ………… szigete. Az Angol-szigeten van Anglia, ………………………… és ……………………… Ők alkotják együtt …………………………………, aminek a fővárosa a …… mll lakosú London. (London Angliának és az ……………………………………. is fővárosa.) Az Ír-szigeten fekszik Írország, aminek a fővárosa ……………..…………., és ………………………….., aminek Belfast a fővárosa. Nagy-Britannia és ………………………………….. alkotja az Egyesült Királyságot.
Igaz vagy hamis?
- Nagy-Britannia a 19. század elején a világ első ipari állama volt.
- Nagy-Britannia feketekőszén-bányászata elősegítette a vaskohászat, a gépgyártás, a hajóipar és a hadiipar fejlődését.
- A 20. század első felében válságba jutottak a hagyományos iparvidékek Nagy-Britanniában.
- A hagyományos iparvidékek válságának oka csak a nyersanyag-készletek kimerülése volt.
- A brit hagyományos iparvidékek válságának következtében kialakult munkanélküliség főleg a Fekete-vidéken jelentkezett.
- Közép-Anglia a Pennine-hegység lábánál van.
- A Fekete-vidék jellegzetes iparvárosa Birmingham.
- A hagyományos iparvidékek válságát követően az iparvidékek a tengerparti városokba költöztek.
- Cardiff és Swansea Skóciában van.
- A Skót-medence kikötőiben a hajógyártása visszaesett a 20. század második felében.
- A brit autógyártás központjai London környékén és a Pennine-hegység északi lábánál vannak.
- A brit autóipar hanyatlik.
- A brit autóipar számára csak európai országokból szállítják az alkatrészeket.
Húzd át a hibás szavakat és javítsd jókra őket!
A brit vegyipar régi gyárai a hazai kőolajat dolgozták fel. Az új gyárai más városokban jöttek létre, mert a balti-tengeri kőolajat szállító csővezetékek végein építettek kőolaj-finomítókat. A brit textilipar az USA és Ázsia több országának textilipara visszavetette. A régi központjai Manchester és Liverpool voltak. Az előbbi a textilipar kereskedelmi kikötője volt, mert nagyon sok import-export tevékenységet bonyolított le. A gyapjúipari központok a Pennine-hegység keleti – nedvesebb – felén jöttek létre. Ilyen központ volt Halifax, Bradford és Leeds
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
május 16.
5-6. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2. csoport: 15-16 óra
Anyag: Szófajtan: A névmások:
- A kérdő és mutató névmások
- A határozatlan és általános névmások
- Hogyan írjuk és használjuk helyesen a névmásokat?
Célok és feladatok:
- Mit helyettesít a kérdő névmás?
- A mutató névmások, mint a különböző szófajokat helyettesítő szavak
- A határozatlan és általános névmások megfelelő használata- toldalékaik
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.
- A szófajokhoz kapcsolódó helyesírási szabályok megismertetése
- Nyelvi tudatosság fejlesztése, beszédhelyesség, helyes hanglejtés
Konklúzió:
Azt tapasztaltam, hogy a névmások által helyettesített szófajokat jól be tudták azonosítani, a névmások helyettesítő szerepének fontosságát nyelvhelyességi szempontból megértették.
Eredményesnek tartom mindkét csoport munkáját olyan szempontból is, hogy nagyobb figyelmet kapott e szófajtani csoport tudatosabb alkalmazása.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 05. 15. 14.00-15.00
B csop. 2019. 05. 15. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
7. Das Wasser gehört allen
A foglalkozás célja szövegfeldolgozás a környezetvédelem témakörön belül. A tanulók csoportmunkában fordítják és értelmezik a „Das Wasser gehört allen” című olvasmányt. A szöveg alapján először a szókinccsel dolgoznak (szómagyarázatok, meghatározások, mondatalkotás, vonzatos igék), majd a konkrét szöveg feldolgozása következik (kérdések, sorrend, érvelés). A gyerekek hasonlóságokat és különbségeket keresnek egy előzőleg már feldolgozott, az erdőről szóló kis képregénnyel. A kapcsolódási pontok megindoklása kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy gyakorolják az alárendelő összetett mondatok szerkezetét.
Fejlesztendő kompetenciák: emlékezet, szóbeli szövegalkotás, olvasás szövegértés, érvelési képesség
Az olvasás szövegértés szokás szerint ügyesen ment, a vonzatos igék vonzatainak felismerése sok esetben nehézkes, az alárendelő mellékmondatok szórendje is több diáknál állandó javításra szorul.