Heti foglalkozások 55.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-05.-17.  14,00-15,00

Madarak és fák napja

A világ első Madarak és Fák Napja rendezvényt a párizsi európai madárvédelmi egyezmény alapján Chernel István, a híres ornitológus szervezte meg Magyarországon 1902-ben. Az ünnep hivatalossá Herman Ottó közreműködésével vált 1906-ban, amikor gróf Apponyi Albert vallás- és közoktatásügyi miniszter rendeletben írta elő a Madarak és Fák Napja megszervezését minden iskola számára. Azóta is ez a legszélesebb körben megtartott madár ünnep Magyarországon, amihez az MME kiemelt rendezvénye.

https://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/a_madarak_es_fak_napja

Erdei totó – Madarak és fák napja – kvíz

  1. Melyik fa termése a makk?

1 bükk                  2 fenyő                           X tölgy

  1. Melyik gomba nem ehető?

1 őzlábgomba      2 susulyka gomba                   X erdei csiperke

  1. Magyarországon melyik állattal nem találkozhatsz az erdőben?

          1 medve                2 gepárd                    X farkas

  1. Hazánk melyik részén található a Vértes?

          1 Duna-Tisza köze                  2 Tiszántúl           X Dunántúl

  1. Ki írta a következő sorokat:

Kiülök a dombtetőre,

                    Innen nézek szerteszét,

                    S hallgatom a fák lehulló

                   Levelének lágy neszét.”

1 Weöres Sándor    2 Kányádi Sándor       X Petőfi Sándor

  1. Melyik növénynek nem a termése a csipkebogyó?

1 tuja                    2 vadrózsa                      X gyepűrózsa

  1. Melyik vár van hozzánk legközelebb?

1 Nagyvázsony               2 Visegrád            X Sárospatak

  1. Hol él a fagyöngy?

1 a fa gyökerén    2 a fa törzsén       X a fa koronájában

  1. Mi igaz az őzre?

1 növényevő                   2 mindenevő         X ragadozó

  1. Melyik madár nem erdei?

1 fülesbagoly                 2 hattyú                X sárgarigó

  1. Melyik állat nem csak talajlakó?

1 giliszta                         2 hangya              X százlábú

  1. Mit lehet megállapítani az évgyűrűkből?

1 a fa súlyát                   2 a fa vastagságát                   X a fa korát

  1. Mi igaz a három szó mindegyikére?     boly fészek odú

1 mindegyik fán van      2 mindegyikben állat lakik

                             X mindegyik könnyen észrevehető

+ 1   Melyik állítás a leginkább igaz?

1 Az erdő sok növény és állat otthona.

           2 Az erdő élelmet és búvóhelyet ad sok növénynek és állatnak.

X Az erdő oxigént, élelmet és otthont ad sok növénynek és állatnak

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-05-17  15,00-16,00

Nyugat-Európa – Vetélkedő

Rejtvény – Nyugat-Európa – 1. rész

Egészítsd ki a szöveget!

Hollandia kimondottan ……………………  ország. A területén van a …………………….-alföld. Az ország …..-a jégkori hordalékkal borított …………………… Az ország 1/3-a pedig a tengertől visszaszerzett ……………………………….., aminek jelentős része az …………………..-tó helyén van. Ezt a tavat …….-ben … km-es gáttal választották le a tengerből. Kisebb területeket, más néven ……………………….. kerítettek le gátakkal, azaz …………………. Az elgátolt területek vizét …………………………………… kiemelték a tengerbe, majd az iszapba …………………… telepítettek. 2-3 év múlva ……………………, s ekkor a polderekbe ………………….. ültettek, majd gabonát, például ……………………… és …………………… Az  …………………………  ezeket a területeket a parasztoknak bérbe adta. A ………………..  fűtött üvegházak sokaságában kertgazdálkodás zajlik. Zöldségféléket és …………………. virágokat, főleg tulipánt és …………………… termesztenek. Jelentős a ……………………………. és vetőmag előállítása is. Az állattenyésztést az …………………..  éghajlat miatt sok rét és ………………….. segíti. A nagy külföldi – főleg német és ………………….. – felvevőpiacra exportálják a tejet és a tejtermékeket.

Egészítsd ki a szöveget!

A Brit-szigetek a nyugat-európai ………………………. talapzaton, azaz …………… fekszenek. A ……………….. a kontinens része, mert …………………………….. kéreg alkotja. Ezt a területet ……………………….……….. öntötte el a tenger, mikor a Világtenger megemelkedett, s ez ………………………. okozott, vagyis a tenger előrenyomult a szárazföld rovására. A Brit-szigeteket a …………………………………….  választja el a kontinenstől. Ez egy fontos szoros az ………………………………. és az ……………………………….. között. ……. km-es a legkeskenyebb részén, amit Doveri- szorosnak, illetve …………………………………. neveznek. Ma már nemcsak komppal és ………………………., hanem a „Csalagút”-on át ……………………………… is leküzdhető. A Brit-szigetek részei: az …………………………………. (Fő-sziget) és az ………………………….. Közöttük hullámzik az …………………………., ahol a legnagyobb sziget ………… szigete. Az Angol-szigeten van Anglia, ………………………… és ……………………… Ők alkotják együtt …………………………………, aminek a fővárosa a …… mll lakosú London. (London Angliának és az ……………………………………. is fővárosa.) Az Ír-szigeten fekszik Írország, aminek a fővárosa ……………..…………., és ………………………….., aminek Belfast a fővárosa. Nagy-Britannia és ………………………………….. alkotja az Egyesült Királyságot.

 Igaz vagy hamis?

  1. Nagy-Britannia a 19. század elején a világ első ipari állama volt.
  2. Nagy-Britannia feketekőszén-bányászata elősegítette a vaskohászat, a gépgyártás, a hajóipar és a hadiipar fejlődését.
  3. A 20. század első felében válságba jutottak a hagyományos iparvidékek Nagy-Britanniában.
  4. A hagyományos iparvidékek válságának oka csak a nyersanyag-készletek kimerülése volt.
  5. A brit hagyományos iparvidékek válságának következtében kialakult munkanélküliség főleg a Fekete-vidéken jelentkezett.
  6. Közép-Anglia a Pennine-hegység lábánál van.
  7. A Fekete-vidék jellegzetes iparvárosa Birmingham.
  8. A hagyományos iparvidékek válságát követően az iparvidékek a tengerparti városokba költöztek.
  9. Cardiff és Swansea Skóciában van.
  10. A Skót-medence kikötőiben a hajógyártása visszaesett a 20. század második felében.
  11. A brit autógyártás központjai London környékén és a Pennine-hegység északi lábánál vannak.
  12. A brit autóipar hanyatlik.
  13. A brit autóipar számára csak európai országokból szállítják az alkatrészeket.

 Húzd át a hibás szavakat és javítsd jókra őket!

A brit vegyipar régi gyárai a hazai kőolajat dolgozták fel. Az új gyárai más városokban jöttek létre, mert a balti-tengeri kőolajat szállító csővezetékek végein építettek kőolaj-finomítókat. A brit textilipar az USA és Ázsia több országának textilipara visszavetette. A régi központjai Manchester és Liverpool voltak. Az előbbi a textilipar kereskedelmi kikötője volt, mert nagyon sok import-export tevékenységet bonyolított le. A gyapjúipari központok a Pennine-hegység keleti – nedvesebb – felén jöttek létre. Ilyen központ volt Halifax, Bradford és Leeds

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

május 16.

5-6. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: Szófajtan: A névmások:

  • A kérdő és mutató névmások
  • A határozatlan és általános névmások
  • Hogyan írjuk és használjuk helyesen a névmásokat?

Célok és feladatok:

  • Mit helyettesít a kérdő névmás?
  • A mutató névmások, mint a különböző szófajokat helyettesítő szavak
  • A határozatlan és általános névmások megfelelő használata- toldalékaik

Fejlesztendő területek, kompetenciák:

  • A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.
  • A szófajokhoz kapcsolódó helyesírási szabályok megismertetése
  • Nyelvi tudatosság fejlesztése, beszédhelyesség, helyes hanglejtés

Konklúzió:

Azt tapasztaltam, hogy a névmások által helyettesített szófajokat jól be tudták azonosítani, a névmások helyettesítő szerepének fontosságát nyelvhelyességi szempontból megértették.

Eredményesnek tartom mindkét csoport munkáját olyan szempontból is, hogy  nagyobb figyelmet kapott e szófajtani csoport tudatosabb alkalmazása.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 05. 15. 14.00-15.00

B csop. 2019. 05. 15. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
7. Das Wasser gehört allen

A foglalkozás célja szövegfeldolgozás a környezetvédelem témakörön belül. A tanulók csoportmunkában fordítják és értelmezik a „Das Wasser gehört allen” című olvasmányt. A szöveg alapján először a szókinccsel dolgoznak (szómagyarázatok, meghatározások, mondatalkotás, vonzatos igék), majd a konkrét szöveg feldolgozása következik (kérdések, sorrend, érvelés). A gyerekek hasonlóságokat és különbségeket keresnek egy előzőleg már feldolgozott, az erdőről szóló kis képregénnyel. A kapcsolódási pontok megindoklása kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy gyakorolják az alárendelő összetett mondatok szerkezetét.

Fejlesztendő kompetenciák: emlékezet, szóbeli szövegalkotás, olvasás szövegértés, érvelési képesség

Az olvasás szövegértés szokás szerint ügyesen ment, a vonzatos igék vonzatainak felismerése sok esetben nehézkes, az alárendelő mellékmondatok szórendje is több diáknál állandó javításra szorul.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.