Heti foglalkozások 54.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-05.-10.  14,00-15,00

Környezettudatosság

A környezettudatosság lényege, hogy igyekszünk olyan életmódot folytatni, amely tekintettel van környezetünkre, óvja, védi a föld természeti kincseit. A környezettudatos életmód a hosszú távú gondolkodásról szól: úgy élek ma, hogy gyermekeim, unokáim számára biztosítsam a természeti környezet fenntarthatóságát. Íme, néhány egyszerű tipp, amivel bárki hozzájárulhat a környezet védelméhez:

  1. Tájékozódás és tudatosság

Az első lépés, a tudatosság megteremtése. Fontos, hogy tudatosítsam magamban, mennyi erőforrást használok fel nap mint nap, milyen módon vagyok káros hatással környezetemre.  Ha egy kicsit utána nézünk, mi magunk is meg fogunk lepődni azon, akaratunkon kívül hány féle módon romboljuk környezetünket. A tájékozódás és az azt követően kialakuló tudatosság fontos ahhoz, hogy naponta döntést tudjunk hozni: mivel utazom, milyen háztartási készüléket választok, milyen technológiával fűtöm, vagy épp hűtöm a lakásomat, mit vásárolok. A tájékozottság és a tudatosság az alapja mindennek.

  1. Vezess kevesebbet, sétálj többet!

Egy egyszerű, mégis hatékony módja a környezet megóvásának, ráadásul még egészséges is! Ha egy kicsit elgondolkodunk, azonnal meglátjuk mennyi lehetőségünk van arra, hogy letegyük az autót: akár sétálhatunk, biciklizhetünk vagy rollerezhetünk is a munkába, a gyerekért az iskolába vagy a boltba, hosszabb távokon pedig a tömegközlekedés jelent egy jóval inkább környezetbarát alternatívát.

  1. Vásárolj helyit!

Helyileg termelt és előállított termékek vásárlásával, több módon is hozzájárulhatunk környezetünk védelméhez: a termék szállításához kevesebb üzemanyagot kell felhasználni, kevesebb csomagolóanyagra van szükség és ráadásul még a helyi termelőket is támogatjuk!

  1. Válassz energia- és víztakarékos háztartási gépeket!

Az A+ vagy A++ energiafelhasználású háztartási eszközök ára kicsit magasabb, de hosszú távon bőven visszajön az árkülönbözet a villanyszámlán. Nem is beszélve arról, hogy ezzel a környezetünket is jobban óvjuk. Ugyanez a helyzet a víztakarékos mosó- és mosogatógépekkel. Egy jó készülékválasztással máris hozzájárultunk ahhoz, hogy kisebb legyen ökológiai lábnyomunk.

  1. Ültess fát!

Mindenki tisztában van a fák jótékony hatásaival: oxigént termelnek, tisztítják a levegőt, megakadályozzák a talajeróziót, árnyékot adnak, lakhelyet biztosítanak a madaraknak és jó esetben még gyümölcs is terem rajtuk. Mindemellett mennyivel jobb egy hűs, árnyas udvaron szürcsölgetni a nyári limonádénkat!

  1. Takarékoskodj a vízzel!

Az édesvíz földünk egyik legnagyobb természeti kincse. Ma több mint egymilliárd ember él a Földön az egészséges ivóvízhez való hozzáférés lehetősége nélkül. Mi olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy – még – nem érezzük az édesvízkészlet szűkösségét, de közös felelősségünk, hogy ez így is maradjon. Vízfogyasztásunkat számos módon csökkenthetjük: ha a kádban való fürdés helyett a rövid zuhanyzást választjuk, ha fogmosás közben elzárjuk a vizet, vagy egyszerűen csak megjavítjuk a csöpögő csapokat. Ezek az apró lépések pedig nemcsak a víz számlánkon éreztetik majd a hatásukat, de hozzájárulnak a föld édesvízkészletének megóvásához is.

365 környezettudatos ötlet

Minden, ami zöld: környezetvédelem, ökotudatos élet, fenntartható fejlődés. Tippek a nagyvilágból a klímaváltozás hatásainak enyhítésére, hétköznapi ötletek a zéró kibocsátású háztartáshoz. Elérhetőség: 365zoldotlet(kukac)gmail(pont)com

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-05-10  15,00-16,00

Nyugat-Európa – Ki mit tud?

 Igaz vagy hamis?

  1. Nagy-Britannia Nyugat-Európában van.
  2. Írország Közép-Európa része.
  3. Németország közép-európai ország.
  4. A Brit-szigetek Nyugat-Európához tartoznak.
  5. A Rajna jobb partja Nyugat-Európában van.
  6. Hollandia csak Nyugat-Európában van.
  7. Németországnak nincsenek Közép-Európai területei.

 Egészítsd ki a szöveget!

Nyugat-Európa legjelentősebb lépcsővidéke a …………………..………………………….-lépcsővidék, amelyek közepén a ……………………………………., ami a Szajna mentén és a Londoni-félmedence, ami ……………………… mentén helyezkedik el. Ezekben a félmedencékben ………………….…………….. és …………………………………. rétegek sorakoznak. Az egymáson fekvő rétegeknek …………………………. és meredek részeik is vannak. A meredek részeket …………………………….. nevezik. A két félmedence a ………………………………….. utáni ………………………………….. miatt szakadt el egymástól, amikor a …………..……………………….létrejött.

 Egészítsd ki a szöveget a megadott szavakkal!

Nyugat-Európában az ………………………. éghajlat inkább a ……………………………………… kedvez, ezért az ……………………………………. jelentősebb, mint a növénytermesztés. Az állattenyésztésen belül a tejtermelő …………………………………………. a legfontosabb ágazat. Ez elsősorban a ………………………………………….., a  Brit-szigeteken és Franciaország …………………………….. fejlődött magas színvonalra. Az előállított ……………………. és tejtermékekből ………………………….. is jut. Az EU mezőgazdasági ……………………………….  jelenleg ……………………………… a fő haszonélvezője.

politikájának, Benelux államokban, tejből, állattenyésztés, szarvasmarha-tenyésztés, Franciaország, északi részén, takarmánytermesztésnek, óceáni, exportra

 Igaz vagy hamis?

  1. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek a 18-19. században alakultak ki.
  2. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek kialakulásához elég volt a közeli vasérc.
  3. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek a röghegységekben jöttek létre.
  4. A Fekete-vidék Észak-Angliában van.
  5. A Meuse-völgyében főleg Hollandiában alakult ki jelentős ipar.
  6. Lotharingia ÉNy-Franciaországban van.
  7. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek készletei mára már megcsappantak.
  8. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek már exportálják a nyersanyagokat.
  9. A nyugat-európai hagyományos iparvidékek válságát az is tetézte, hogy az acél utáni kereslet is megnövekedett a 20. század végén.

Igaz vagy hamis?

  1. A Benelux államok kis területű országok.
  2. A Benelux államokban még kézműipar sem volt régen.
  3. A Benelux államok fekvése kedvező.
  4. A Benelux államokon át csak közúton vezet az út az óceánhoz.
  5. A Benelux államok már a 19. században rájöttek, hogy csak együtt maradhatnak versenyképesek.
  6. 1922-ben jött létre Belgium és Luxemburg gazdasági szövetsége.
  7. 1930-as években Hollandia csatlakozott hozzájuk.
  8. A Benelux szövetség az egymás közötti vámhatárokat lebontotta 1 évtized alatt.
  9. Ettől kezdve szabadon áramlottak a termékek, a munkaerő és a tőke.
  10. A Benelux szövetség tagjai összehangolták a gazdaságpolitikát.
  11. A kereskedelmük jelentős részét másokkal bonyolították le, főleg az Egyesült Királysággal, Franciaországgal és Németországgal.
  12. A Benelux szövetség tagjai érdekelté váltak az együttműködés bővítésében.

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

május 09.

3-4. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: Szófajtan: A névmások: A birtokos, kölcsönös, visszaható névmások

Célok és feladatok:

  • A birtokos, kölcsönös, visszaható névmások meghatározása, alakjai egy –több birtokos esetén
  • Összevetésük a tanult idegen(német) nyelv birtokos névmásaival

Fejlesztendő területek, kompetenciák:

  • A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése
  • Anyanyelvi tudatosság fejlesztése

Konklúzió:

Csoportmunkában összegyűjtöttük az általános tudnivalókat-kiegészítve a hiányosságokat- majd az ellenőrzésre, rögzítésre digitális formában került sor.

Mindkét csoport esetében a befejező szakasz volt a legeredményesebb. Nagyon élvezték a munkát.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 05. 08. 14.00-15.00

B csop. 2019. 05. 08. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
6. Der Weg des Wassers in der Natur

A foglalkozás célja a környezetvédelem témakörén belül kiemelten beszélni az édesvíz fontosságáról, vízkészleteink végességéről és természetes vizeink védelméről. A tanulók szógyűjtés módszerével bővítik szókincsüket az adott témakörön belül. Eközben gyakorolják a német szinonima szótár használatát. Kép alapján ismertetik a víz útját, gyakorolják a viszonyszók használatát. A mellérendelő kötőszavakat alkalmazva összetett mondatokat képeznek. 4-5 mondatban rövid szöveget alkotnak egy saját, vízen vagy vízparton átélt élményükről.

Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, választékos kifejezésmód, írásbeli szövegalkotás

A „Víz” témakör ismert volt a gyerekek számára, látszott, hogy természetismeret órán, ill. a nagyobbak kémia órán is foglalkoztak vele. Érdekes volt, hogy néhány tanuló valóban nyitott szemmel jár, és sok aktuális ismerettel rendelkezik ebben a témában.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.