Tematikus foglalkozás – “A” komponens
2018-09-7 14,00-15,00
Testünk, testrészek. Az egészség fogalma. Test, lélek, értelem egysége. Egészség megőrző szokások kialakítása. „Szeresd egészségedet, mert ez a jelen. Védd a kisgyermeket, mert ez a jövő. Őrizd szüleid egészségét! Mert a múlton épül fel a jelen és a jövő.” (Bárczi Gusztáv)
-„Legalul van két karó, azon felül egy hordó…” Rajz készítése (emberi test)
– Találós kérdések gyűjtése testrészekről
– Nyelvi szójátékok alkotása (síp…csont, fül…cimpa)
– Szólások, közmondások gyűjtése a testrészekről
– Rejtvény, aminek megfejtése: egészség
– Kutatómunka: a WHO szerint mi az egészség fogalma
– Egészséggel kapcsolatos közmondások gyűjtése
– Egészség megőrzésével kapcsolatos világnapok gyűjtése
Tematikus foglalkozás – “B” komponens
2018-09-7 15,00-16,00
Ismereteink Európáról. Földünk nagy kontinensei. Európa földrajzi helyzete.
- Európa helyzete a Földön
- Területe a kontinensek között
- Európa földrajzi helyzetének jellemzése
- Számítások, mérések, a kontinens nyugat-keleti kiterjedése fokban és kilométerben kifejezve
- Összehasonlítások, más kontinensekhez viszonyítás
- Mely országokban van Európa legészakabbi, illetve legdélebbi pontja
- Jellegzetes a kontinensen végighaladó tájak
- Európa határainak megfigyelése, megnevezése
- Barkochba-kérdések Európa földrajzi helyzetéről
- Európa és az Európai Unió elhelyezkedése, helyzete
Tantárgyi fejlesztés – magyar
szeptember 6. 14-15 óra, 15-16 óra
A és B komponens-1-2.csoport
Anyag: Játékos anyanyelvi feladatok megoldása
Célok és feladatok:
– Szókincsbővítés
– Szóbeli kifejezőkészség fejlesztés
– Szótár és lexikon eszközszintű használatára nevelés
Fejlesztési területek:
– Az anyanyelvi tudatosság
– Emlékezet
– Figyelem (feladatra, egymásra)
A foglalkozás céljának megvalósításában főként játékos anyanyelvi feladatok kaptak helyet: Bővíthették szófajtani ismereteiket; szavak elő- és utótagjainak pótlásával új szavakat alkothattak, felidézhettek már ismert szólásokat, közmondásokat, illetve szóba kerültek eddig kevésbé ismertek is, melyeket közösen értelmeztünk.
A gyerekek csoportmunkában dolgoztak, ami együttműködést, egymásra figyelést igényel. Feladatmegoldásuk során használhatták a Magyar értelmező kéziszótárt, a Szinonimaszótárt, ill. a Szólások– és közmondások kiadványt.
Konklúzió:
1.csoport
Azt tapasztaltam, hogy a szótár, illetve a lexikon használata inkább nehézséget, mint segítséget jelentett. A szólások, közmondások esetében ismeretbeli hiányosságokat tapasztaltam. Az említett területek további fejlesztést igényelnek.
Összességében jó hangulatú foglalkozás volt.
2.csoport
Ennél a csoportnál is jellemző volt a szótár, lexikon nehézkes használata, valamint a szólások, közmondások hiányos ismerete. Nehezen képesek elvonatkoztatni a szó szerinti jelentéstől. Ennek ellenére a gyerekek nagyon élvezték a csoportmunkában való versengést, a feladatmegoldások játékosságát. Sok ismeretlen szó értelmezésével bővült aktív szókincsük.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2018. 09. 05. 14.00-15.00 B csop. 2018. 09. 05. 15.00-16.00
Irodalmi ismeretek: a „Népi könyvek” / Die „Volksbücher: Till Eulenspiegel
A foglalkozás célja az érdeklődés felkeltése a tanulókban a német irodalom iránt, a legismertebb német írók és költők életútjának és néhány művének megismertetése és megszerettetése. Első foglalkozáson a „Volksbücher”-ek közül Till Eulenspiegel egy-egy mulatságos történetét dolgoztuk fel csoportmunkában. Feladatok: Új kifejezések és szavak megtanulása használat során, jellemzés készítése . Munkaformák: csoportmunka, frontális osztálymunka, PP.
Fejlesztendő kompetenciák: olvasás szövegértés, szövegalkotás, beszédkészség.