Heti foglalkozások 20.

Tematikus foglalkozás – “A” komponens

2018-09-7 14,00-15,00

Testünk, testrészek. Az egészség fogalma. Test, lélek, értelem egysége. Egészség megőrző szokások kialakítása. „Szeresd egészségedet, mert ez a jelen. Védd a kisgyermeket, mert ez a jövő. Őrizd szüleid egészségét! Mert a múlton épül fel a jelen és a jövő.” (Bárczi Gusztáv)

-„Legalul van két karó, azon felül egy hordó…” Rajz készítése (emberi test)

– Találós kérdések gyűjtése testrészekről

– Nyelvi szójátékok alkotása (síp…csont, fül…cimpa)

– Szólások, közmondások gyűjtése a testrészekről

– Rejtvény, aminek megfejtése: egészség

– Kutatómunka: a WHO szerint mi az egészség fogalma

– Egészséggel kapcsolatos közmondások gyűjtése

– Egészség megőrzésével kapcsolatos világnapok gyűjtése

Tematikus foglalkozás – “B” komponens

2018-09-7 15,00-16,00

Ismereteink Európáról. Földünk nagy kontinensei. Európa földrajzi helyzete.

  • Európa helyzete a Földön
  • Területe a kontinensek között
  • Európa földrajzi helyzetének jellemzése
  • Számítások, mérések, a kontinens nyugat-keleti kiterjedése fokban és kilométerben kifejezve
  • Összehasonlítások, más kontinensekhez viszonyítás
  • Mely országokban van Európa legészakabbi, illetve legdélebbi pontja
  • Jellegzetes a kontinensen végighaladó tájak
  • Európa határainak megfigyelése, megnevezése
  • Barkochba-kérdések Európa földrajzi helyzetéről
  • Európa és az Európai Unió elhelyezkedése, helyzete

Tantárgyi fejlesztés – magyar

szeptember 6. 14-15 óra, 15-16 óra

A és B komponens-1-2.csoport

Anyag: Játékos anyanyelvi feladatok megoldása

Célok és feladatok:

– Szókincsbővítés

– Szóbeli kifejezőkészség fejlesztés

– Szótár és lexikon eszközszintű használatára nevelés

Fejlesztési területek:

– Az anyanyelvi tudatosság

– Emlékezet

– Figyelem (feladatra, egymásra)

A foglalkozás céljának megvalósításában főként játékos anyanyelvi feladatok kaptak helyet: Bővíthették szófajtani ismereteiket; szavak elő- és utótagjainak pótlásával új szavakat alkothattak, felidézhettek már ismert szólásokat, közmondásokat, illetve szóba kerültek eddig kevésbé ismertek is, melyeket közösen értelmeztünk.

A gyerekek csoportmunkában dolgoztak, ami együttműködést, egymásra figyelést igényel. Feladatmegoldásuk során használhatták a Magyar értelmező kéziszótárt, a Szinonimaszótárt, ill. a Szólások– és közmondások kiadványt.

Konklúzió:

1.csoport

Azt tapasztaltam, hogy a szótár, illetve a lexikon használata inkább nehézséget, mint segítséget jelentett. A szólások, közmondások esetében ismeretbeli hiányosságokat tapasztaltam. Az említett területek további fejlesztést igényelnek.

Összességében jó hangulatú foglalkozás volt.

2.csoport

Ennél a csoportnál is jellemző volt a szótár, lexikon nehézkes használata, valamint  a szólások, közmondások hiányos ismerete. Nehezen képesek elvonatkoztatni  a szó szerinti jelentéstől. Ennek ellenére a gyerekek nagyon élvezték a csoportmunkában való versengést, a feladatmegoldások játékosságát. Sok ismeretlen szó  értelmezésével  bővült aktív szókincsük.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2018. 09. 05. 14.00-15.00  B csop. 2018. 09. 05. 15.00-16.00

Irodalmi ismeretek: a „Népi könyvek” / Die „Volksbücher: Till Eulenspiegel

A foglalkozás célja az érdeklődés felkeltése a tanulókban a német irodalom iránt, a legismertebb német írók és költők életútjának és néhány művének megismertetése és megszerettetése. Első foglalkozáson a „Volksbücher”-ek közül Till Eulenspiegel egy-egy mulatságos történetét dolgoztuk fel csoportmunkában. Feladatok: Új kifejezések és szavak megtanulása használat során, jellemzés készítése . Munkaformák: csoportmunka, frontális osztálymunka, PP.

Fejlesztendő kompetenciák: olvasás szövegértés, szövegalkotás, beszédkészség.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.