Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-03-08. 14,00-15,00
Az ember légzése
feladata:
– oxigénnel ellátni a sejteket
– oxigén kell a sejtekben a széntartalmú vegyületek elégetéséhez
– a teljes lebontás során keletkezik:
– szén-dioxid
– víz
– energia
– lényege:
– légcsere a tüdőben
– a friss (oxigéndús) levegő bejuttatása
– az elhasznált (szén-dioxid-dús) levegő kijuttatása
– a levegő útja a tüdőbe:
– orrnyílás (orrüreg)
– párásabbá és melegebbé válik a levegő
– tisztábbá válik a levegő (szűrés történik)
– orrszőrök
– nyálkaréteg
– szaglásban részt vesz a szaglóhám a receptoraival
– szájnyílás (szájüreg): több levegőt lehet be- és kijuttatni (sport)
– garat
– gége (főleg porcokból áll, hangszalagok feszülnek benne: hangadás)
– légcső
– C alakú porcok tartják nyitva
– hörgőrendszer
– főhörgők (kettő darab) (ezek lépnek be a két tüdőfélbe)
– hörgőrendszer (egyre kisebb hörgőágakra oszlik, a legkisebbek a hörgőcskék)
– léghólyagocskák (ezek alkotják a légzőfelületet: 100 m2) (100 mll db)
– hajszálerekben gazdag a fala
– itt történik a gázcsere a vér és a tüdőben lévő levegő között
– oxigén lép be a vérbe
– szén-dioxid lép ki a vérből
– tüdő
– mellkasban foglal helyet
– szivacsos szerv
– vöröses szürke színű
– bal oldali két lebenyből áll, a jobb oldali háromból
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-03-08 15,00-16,00
A falábakon álló finn gazdaság
- régen sokan éltek a mezőgazdaságból
- ma már kevesen
- kis parasztgazdaságokban
- jól gépesítettek
- szántóföldi művelés (alig van szántóföld, északról is visszaszorulnak)
- állattenyésztés (lappok: rénszarvastenyésztés)
- erdőgazdálkodás
Európa legerdősebb országa (4 ha fenyves/fő)
- faipar
- tengerpart
- folyókon úsztatják odáig
- az export miatt
- rönkfa
- fűrészáru
papíripar
- a világtermelés 10%-át adják
cellulózipar
- a világtermelés 1/6-át adja
- mindkettő a tóvidéken van
- nagy vízigény
gépipar (hajógyártás, faipari és papíripari gépek)
- Turku (egykor főváros volt)
- Lahti
- Helsinki
Dánia, a parasztgazdák és a halászok országa
Jylland-félsziget + 500 sziget (keletre)
Észak-Európa legsűrűbben lakott országa
- kedvező földrajti fekvés
- nagy tranzitforgalom észak-déli irányban
- közúton
- vasúton
- hidakon
- kompokon
tengeri forgalom az Ore-Sund-on át
- átjáró az Atlanti-óceán és a Balti-tenger között
- a jégkorszak után keletkezett transzgresszióval (a belföldi jégtakaró elolvadt 10 ezer éve)
a jégkorszak nyomai: a szárazföld belsejében:
- végmorénasáncok
- lapos üledéktakaró a jégkörnyéki területeken
a partokon:
- elöntött folyómedrekből lett öblök (keleten)
- dűnesorok a szél által felhalmozott homokból (nyugaton)
külkereskedelem
- kedvező fekvés
- ásványkincsek hiánya
feldolgozó ipar
- kevés nyersanyagot használ
- nagy szakértelmet kíván
- pld. műszergyártás
halászat, hajóépítés
mezőgazdaság
- itt van a legnagyobb arányú szántóföld
- takarmánytermesztés (óceáni éghajlat)
- állattenyésztés
- tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
- hússertés-tenyésztés
- baromfitenyésztés
- szövetkezetek vannak (a 19. sz. vége óta innen terjedt el Európában)
- beszerzés, eladás, raktározás, feldolgozás
- exportálják Nagy-Britanniába és Németországba
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
március 07.
1-2. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2.csoport: 15-16 óra
Anyag: A lírai műnem sajátosságai, elemzésének lépései
Verstani ismeretek felidézése egy kiválasztott vers alapján
Célok és feladatok:
- A korábbi verstani ismeretek felidézése, elmélyítése, felismerésük gyakorlása egy adott vers elemzésével
- Verselemző élményhez juttatás Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez c versével
Fejlesztendő területek:
- Szóbeli szövegalkotás fejlesztése
- Csoportmunkában való hatékony részvétel
- Vitakészség fejlesztése, saját vélemény megvédése, érvelési képesség
Konklúzió:
Ezeken a foglalkozásokon főként a vers által kiváltott érzelmi hatásra helyeztem a hangsúlyt.
A vers meghallgatását egy kis kortörténeti áttekintés előzte meg. A gyerekek érzelmi reakcióit figyelve úgy láttam, hogy megérintette őket a költemény, bár a nyelvezete miatt tartottam kissé tőle, hogy nem jut el hozzájuk az üzenete.
Az első csoportban nagyon jó beszélgetés indult el ennek kapcsán. Egyéni élmények kerültek felszínre. Ebből tudom, hatott rájuk a vers. Nyílt, oldott volt a hangulat.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 03. 06. 14.00-15.00 B csop. 2019. 03. 06. 15.00-16.00
Freizeit und Hobbys-Szabadidő és hobbi
A foglalkozáson szeretném, ha a szabadidő és hobbi témakörben a gyerekek személyes tapasztalataikról is beszélnének. Ezt rövid kis olvasás szövegértési gyakorlatok elvégzésével, majd irányított kérdésfeltevéssel kívánom megtámogatni. A tanulók párban dolgoznak, egymást kérdezik és ellenőrző kártyák segítségével javítják a hibáikat. A mondatsablonok segítenek a helyes szórend elsajátításában és a séma alapján sok mondat megfogalmazásában az adott téma kapcsán. A módbeli segédigék használatával árnyalhatják mondanivalójukat.
Fejlesztendő kompetenciák: kifejezőkészség, nyelvhelyesség, emlékezet, önállóság
Az olvasás szövegértés a nagyobbaknál nem okoz nehézséget, de a kisebbek nehezebben értik meg az olvasott szöveget, pedig nekik egyszerűbb szövegeket adtam. A problémát abban látom, hogy a kisebb gyerekek minden szót meg akarnak érteni és még nem tudják a lényeget átlátni.