Heti foglalkozások 45.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-03-08.  14,00-15,00

 Az ember légzése

feladata:

– oxigénnel ellátni a sejteket

– oxigén kell a sejtekben a széntartalmú vegyületek elégetéséhez

– a teljes lebontás során keletkezik:

– szén-dioxid

– víz

– energia

– lényege:

– légcsere a tüdőben

– a friss (oxigéndús) levegő bejuttatása

– az elhasznált (szén-dioxid-dús) levegő kijuttatása

– a levegő útja a tüdőbe:

– orrnyílás (orrüreg)

– párásabbá és melegebbé válik a levegő

– tisztábbá válik a levegő (szűrés történik)

– orrszőrök

– nyálkaréteg

– szaglásban részt vesz a szaglóhám a receptoraival

– szájnyílás (szájüreg): több levegőt lehet be- és kijuttatni (sport)

– garat

– gége (főleg porcokból áll, hangszalagok feszülnek benne: hangadás)

– légcső

– C alakú porcok tartják nyitva

– hörgőrendszer

– főhörgők (kettő darab) (ezek lépnek be a két tüdőfélbe)

– hörgőrendszer (egyre kisebb hörgőágakra oszlik, a legkisebbek a hörgőcskék)

– léghólyagocskák (ezek alkotják a légzőfelületet: 100 m2) (100 mll db)

– hajszálerekben gazdag a fala

– itt történik a gázcsere a vér és a tüdőben lévő levegő között

– oxigén lép be a vérbe

– szén-dioxid lép ki a vérből

– tüdő

– mellkasban foglal helyet

– szivacsos szerv

– vöröses szürke színű

– bal oldali két lebenyből áll, a jobb oldali háromból

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-03-08  15,00-16,00

A falábakon álló finn gazdaság

  • régen sokan éltek a mezőgazdaságból
  • ma már kevesen
  • kis parasztgazdaságokban
  • jól gépesítettek
  • szántóföldi művelés (alig van szántóföld, északról is visszaszorulnak)
  • állattenyésztés (lappok: rénszarvastenyésztés)
  •  erdőgazdálkodás

Európa legerdősebb országa (4 ha fenyves/fő)

  • faipar
  • tengerpart
  • folyókon úsztatják odáig
  • az export miatt
  • rönkfa
  • fűrészáru

papíripar

  • a világtermelés 10%-át adják

cellulózipar

  • a világtermelés 1/6-át adja
  • mindkettő a tóvidéken van
  • nagy vízigény

gépipar (hajógyártás, faipari és papíripari gépek)

  • Turku (egykor főváros volt)
  • Lahti
  • Helsinki

Dánia, a parasztgazdák és a halászok országa

Jylland-félsziget + 500 sziget (keletre)

Észak-Európa legsűrűbben lakott országa

  •  kedvező földrajti fekvés
  • nagy tranzitforgalom észak-déli irányban
  • közúton
  • vasúton
  • hidakon
  • kompokon

tengeri forgalom az Ore-Sund-on át

  • átjáró az Atlanti-óceán és a Balti-tenger között
  • a jégkorszak után keletkezett transzgresszióval (a belföldi jégtakaró elolvadt 10 ezer éve)

a jégkorszak nyomai: a szárazföld belsejében:

  • végmorénasáncok
  • lapos üledéktakaró a jégkörnyéki területeken

a partokon:

  • elöntött folyómedrekből lett öblök (keleten)
  • dűnesorok a szél által felhalmozott homokból (nyugaton)

külkereskedelem

  • kedvező fekvés
  • ásványkincsek hiánya

feldolgozó ipar

  • kevés nyersanyagot használ
  •  nagy szakértelmet kíván
  • pld. műszergyártás

halászat, hajóépítés

mezőgazdaság

  • itt van a legnagyobb arányú szántóföld
  • takarmánytermesztés (óceáni éghajlat)
  • állattenyésztés
  • tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
  • hússertés-tenyésztés
  • baromfitenyésztés
  • szövetkezetek vannak (a 19. sz. vége óta innen terjedt el Európában)
  • beszerzés, eladás, raktározás, feldolgozás
  • exportálják Nagy-Britanniába és Németországba

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

március 07.

1-2. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2.csoport: 15-16 óra

Anyag: A lírai műnem sajátosságai, elemzésének lépései

Verstani ismeretek felidézése egy kiválasztott vers alapján

Célok és feladatok:

  • A korábbi verstani ismeretek felidézése, elmélyítése, felismerésük gyakorlása egy adott vers elemzésével
  • Verselemző élményhez juttatás Csokonai Vitéz Mihály: A reményhez c versével

Fejlesztendő területek:

  • Szóbeli szövegalkotás fejlesztése
  • Csoportmunkában való hatékony részvétel
  • Vitakészség fejlesztése, saját vélemény megvédése, érvelési képesség

 Konklúzió:

Ezeken a foglalkozásokon főként a vers által kiváltott érzelmi hatásra helyeztem a hangsúlyt.

A vers meghallgatását egy kis kortörténeti áttekintés előzte meg. A gyerekek érzelmi reakcióit figyelve úgy láttam, hogy megérintette őket a költemény, bár a nyelvezete miatt tartottam kissé tőle, hogy nem jut el hozzájuk az üzenete.

Az első csoportban nagyon jó beszélgetés indult el ennek kapcsán. Egyéni élmények kerültek felszínre. Ebből tudom, hatott rájuk a vers. Nyílt, oldott volt a hangulat.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 03. 06. 14.00-15.00  B csop. 2019. 03. 06. 15.00-16.00

Freizeit und Hobbys-Szabadidő és hobbi

A foglalkozáson szeretném, ha a szabadidő és hobbi témakörben a gyerekek személyes tapasztalataikról is beszélnének. Ezt rövid kis olvasás szövegértési gyakorlatok elvégzésével, majd irányított kérdésfeltevéssel kívánom megtámogatni. A tanulók párban dolgoznak, egymást kérdezik és ellenőrző kártyák segítségével javítják a hibáikat. A mondatsablonok segítenek a helyes szórend elsajátításában és a séma alapján sok mondat megfogalmazásában az adott téma kapcsán. A módbeli segédigék használatával árnyalhatják mondanivalójukat.

Fejlesztendő kompetenciák: kifejezőkészség, nyelvhelyesség, emlékezet, önállóság

Az olvasás szövegértés a nagyobbaknál nem okoz nehézséget, de a kisebbek nehezebben értik meg az olvasott szöveget, pedig nekik egyszerűbb szövegeket adtam. A problémát abban látom, hogy a kisebb gyerekek minden szót meg akarnak érteni és még nem tudják a lényeget átlátni.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.