Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-04-12. 14,00-15,00
Szennyezett városi környezet
- a városi környezet gyakran szennyezett
- légszennyezés (por, korom, káros gázok)
gépjárművek
- elavultak (régiek)
- nem karbantartottak (például nincsenek rendesen beállítva)
gyárak
- elavult technológia
- nincs odafigyelés (beállítási problémák)
- fűtés
- elavult technológia
- nincs odafigyelés (nem tisztítják rendesen)
légszennyezés következményei:
- szmog kialakulása (füstköd – télen)
- látótávolság lecsökken (közlekedési problémák, balesetveszély)
- ingerli a légzőszerv nyálkahártyáit
- intenzív váladéktermelés
- orrfolyás
- köhögés
- krákogás
- hurut kialakulása
friss levegőn kell sokat tartózkodni
- parkok
- város környéki erdők
- sétautak
- tanösvények
- erdei tornapályák
- pihenőhelyek
- vadasparkok
- kórházak
- szanatóriumok
- sportpályák
- strandok
zajszennyezés
- gyáraknál
- forgalmas utak mentén
megoldás:
- kisebb zajkibocsátás
- zajvédő falak építése (növényzettel párosítva)
- fényszennyezés
zavarja:
- embert
- állatot
- bioritmusát
- tájékozódását
hulladék
- utcán
- kukáknál
megoldás:
- kevesebb hulladék előállítása
- pld. visszaváltható csomagolóanyagok (pld. üveg, palack)
- ésszerűbb hulladékgyűjtés és elszállítás
- több tárolóedény
- gyakoribb elszállítás
- állampolgári igényesség, fegyelem
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-04-12 15,00-16,00
A Benelux államok kapcsolatai
- kis területű országok
- nagy kézműipari hagyományokkal rendelkezők
- az óceánhoz rajtuk vezet át az út (közúton és vízen)
- a gazdasági együttműködés úttörői voltak
a 20. század első felében rájöttek, hogy csak együtt maradhatnak versenyképesek
1922: Belgium és Luxemburg gazdasági szövetsége
1940-es évek:
- Hollandia csatlakozott hozzájuk
- Benelux szövetség
- az egymás közötti vámhatárokat lebontották 2 évtized alatt
szabadon áramlott:
- termékek
- munkaerő
- tőke
összehangolták:
- gazdaságpolitikát
- szociálpolitikát
kereskedelmük jelentős részét másokkal bonyolították le
- Egyesült Királyság
- Franciaország
- Németország
- érdekelté váltak az együttműködés bővítésében
A tengerrel viaskodó ország
Hollandia
- síkvidéki ország
- Holland-alföld
- az ország 2/3-a alföld
- jégkori hordalék fedi
- az ország 1/3-a tengertől visszaszerzett mélyföld
- legtöbb az IJssel-tó helyén van
- 1927-ben 32 km-es gáttal választották le a tengerből
- vizét szivattyúkkal kiemelték a tengerbe
- az iszapba nádat telepítettek
- 2-3 év múlva felégették
- a polderekbe repcét ültettek
- majd gabonát (árpa és búza)
- az állam a parasztoknak bérbe adta
üvegházak sokasága
- gázzal fűtik ezeket
- kertgazdálkodás
- zöldségfélék
- vágott virágok (tulipán, jácint)
- virághagyma és vetőmag előállítása
- állattenyésztés
- óceáni éghajlat (rét és legelő)
- nagy külföldi felvevőpiac (német, angol)
- exportálják a tejet és a tejtermékeket
ipar
- csak kézműipar volt régen (nem volt saját nyersanyaga)
- a kialakuló gyáripar import nyersanyagot dolgozott fel
- sok terméket exportált
- az üzemek a kikötőkbe települtek: Rotterdam, Amszterdam
- és a közöttük elnyúló „patkóváros”
- ijmuideni acélmű
- acéltermékeiből sok hajót és kikötői berendezést készítenek
kőolajipar
- Shell (angol-holland cég)
- 1960-as évek: Groningen környéke
- a világ 4. legnagyobb földgáz készletének feltárása
- vegyipar (nyersanyag)
- egyéb iparágak (energiahordozó)
- import timföldet alumíniummá alakítanak
elektronikai ipar
- modern
- kevés nyersanyag
- nagy szakértelem
- Eindhoven (Philips)
Elektronika a flandriai takácsok földjén
Vallónia
- Belgium déli részén
- vallonok lakják (a franciához hasonló nyelven beszélne)
- Ardennek röghegysége (óidei)
- Meuse folyó völgye
- feketekőszén
19. század első felétől kialakuló iparvidék
- vaskohászat és acélipar
- Liége: gépgyártás (vasúti járművek, erőművi berendezések, hadianyagok)
- 20. század második felétől hanyatlás
- bányabezárások
- munkanélküliség
- elvándorlás
Flandria
- Belgium északi részén
- flamandok lakják (a hollandhoz hasonló nyelven beszélnek)
Holland-alföld
- az ország éléstára
- lentermesztés
- lenszövés
- csipkeverés
- ma a textilipar nehéz helyzetben van
- kikötők
- fellendülőben
Antwerpen
- import nyersanyagok feldolgozásaú
- kőolaj (vegyipar)
- színesfémércek (színesfémkohászat)
- elektrokémiai ipar
Brüsszel
Brugge
Gent
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
április 11.
3-4. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2. csoport: 15-16 óra
Anyag: A szövegértő olvasás- A szövegfeldolgozás lépései I.
Célok és feladatok:
- Szavak, mondatok, bekezdések értelmezése
- A szövegegység megértése
- A szöveg önálló értelmezése
- Az olvasástechnika és a szövegértés együttes fejlesztése
Fejlesztendő területek és kompetenciák:
- Anyanyelvi kompetenciák
- Anyanyelvi kommunikáció
- Szókincsbővítés
- Tanulási képesség fejlesztése
Konklúzió:
A mai foglalkozásokon a szövegértést szó- és mondatszinten kezdtük.
Szókincsbővítéssel (rokon, illetve ellentétes jelentésű szavak gyűjtésével), majd mondatalkotási feladatokkal folytattuk. Megvizsgáltuk a mondatkohézió szerepét. Csoportmunkában dolgoztunk.
Mindkét csoport esetében a tanulók jól ráéreztek a mondatok tartalmi összekapcsolásának fontosságára és technikájára. De sajnos általános probléma a szegényes, hiányos szókincs, ami folyamatos fejlesztést igényel. Ezt célul tűztem ki a továbbiakban.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 04. 10. 14.00-15.00 B csop. 2019. 04. 10. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
3. Der deutsche Wald stirbt
A foglalkozás célja az ismeretek és a szókincs bővítése a környezetvédelem témakörén belül. Ezen a foglalkozáson már nehezebb, a gyerekektől távolabb álló téma feldolgozása következik. A szöveg feldolgozásának segítése érdekében a gyerekek párban dolgoznak, rövid szógyűjteményt kapnak. A szöveg megértését írásbeli kérdések megválaszolásával ellenőrizzük. A tanulóknak röviden meg kell magyarázniuk a kiemelt egyszerű kifejezéseket. A bonyolultabb kifejezéseket ők találják ki tanári definíció alapján.
Fejlesztendő kompetenciák: olvasás szövegértés, logikus gondolkodás, kooperativítás, szóbeli szövegalkotás
Mivel a téma távol állt a gyerekektől és a kisebbek ismeretei pl. kémiából még nincsenek megalapozva, ezért a szövegfeldolgozás és értelmezése kicsit több időt igényelt a megszokottnál.