Heti foglalkozások 50.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-04-12.  14,00-15,00

Szennyezett városi környezet

  • a városi környezet gyakran szennyezett
  • légszennyezés (por, korom, káros gázok)

gépjárművek

  • elavultak (régiek)
  • nem karbantartottak (például nincsenek rendesen beállítva)

gyárak

  • elavult technológia
  • nincs odafigyelés (beállítási problémák)
  • fűtés
  • elavult technológia
  • nincs odafigyelés (nem tisztítják rendesen)

légszennyezés következményei:

  • szmog kialakulása (füstköd – télen)
  • látótávolság lecsökken (közlekedési problémák, balesetveszély)
  • ingerli a légzőszerv nyálkahártyáit
  • intenzív váladéktermelés
  • orrfolyás
  • köhögés
  • krákogás
  • hurut kialakulása

friss levegőn kell sokat tartózkodni

  • parkok
  • város környéki erdők
  • sétautak
  • tanösvények
  • erdei tornapályák
  • pihenőhelyek
  • vadasparkok
  • kórházak
  • szanatóriumok
  • sportpályák
  • strandok

zajszennyezés

  • gyáraknál
  • forgalmas utak mentén

megoldás:

  • kisebb zajkibocsátás
  • zajvédő falak építése (növényzettel párosítva)
  • fényszennyezés

zavarja:

  • embert
  •  állatot
  • bioritmusát
  • tájékozódását

hulladék

  • utcán
  • kukáknál

megoldás:

  • kevesebb hulladék előállítása
  • pld. visszaváltható csomagolóanyagok (pld. üveg, palack)
  • ésszerűbb hulladékgyűjtés és elszállítás
  • több tárolóedény
  • gyakoribb elszállítás
  • állampolgári igényesség, fegyelem

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-04-12  15,00-16,00

A Benelux államok kapcsolatai

  • kis területű országok
  • nagy kézműipari hagyományokkal rendelkezők
  • az óceánhoz rajtuk vezet át az út (közúton és vízen)
  • a gazdasági együttműködés úttörői voltak

a 20. század első felében rájöttek, hogy csak együtt maradhatnak versenyképesek

1922: Belgium és Luxemburg gazdasági szövetsége

1940-es évek:

  • Hollandia csatlakozott hozzájuk
  • Benelux szövetség
  • az egymás közötti vámhatárokat lebontották 2 évtized alatt

szabadon áramlott:

  • termékek
  • munkaerő
  •  tőke

összehangolták:

  • gazdaságpolitikát
  • szociálpolitikát

kereskedelmük jelentős részét másokkal bonyolították le

  • Egyesült Királyság
  • Franciaország
  • Németország
  • érdekelté váltak az együttműködés bővítésében

A tengerrel viaskodó ország

Hollandia

  • síkvidéki ország
  • Holland-alföld
  • az ország 2/3-a alföld
  • jégkori hordalék fedi
  • az ország 1/3-a tengertől visszaszerzett mélyföld
  • legtöbb az IJssel-tó helyén van
  • 1927-ben 32 km-es gáttal választották le a tengerből
  • vizét szivattyúkkal kiemelték a tengerbe
  • az iszapba nádat telepítettek
  • 2-3 év múlva felégették
  • a polderekbe repcét ültettek
  • majd gabonát (árpa és búza)
  • az állam a parasztoknak bérbe adta

üvegházak sokasága

  • gázzal fűtik ezeket
  • kertgazdálkodás
  • zöldségfélék
  • vágott virágok (tulipán, jácint)
  • virághagyma és vetőmag előállítása
  • állattenyésztés
  • óceáni éghajlat (rét és legelő)
  • nagy külföldi felvevőpiac (német, angol)
  • exportálják a tejet és a tejtermékeket

ipar

  • csak kézműipar volt régen (nem volt saját nyersanyaga)
  • a kialakuló gyáripar import nyersanyagot dolgozott fel
  • sok terméket exportált
  • az üzemek a kikötőkbe települtek: Rotterdam, Amszterdam
  • és a közöttük elnyúló „patkóváros”
  • ijmuideni acélmű
  • acéltermékeiből sok hajót és kikötői berendezést készítenek

kőolajipar

  • Shell (angol-holland cég)
  • 1960-as évek: Groningen környéke
  • a világ 4. legnagyobb földgáz készletének feltárása
  • vegyipar (nyersanyag)
  • egyéb iparágak (energiahordozó)
  • import timföldet alumíniummá alakítanak

elektronikai ipar

  • modern
  • kevés nyersanyag
  • nagy szakértelem
  • Eindhoven (Philips)

Elektronika a flandriai takácsok földjén

Vallónia

  • Belgium déli részén
  • vallonok lakják (a franciához hasonló nyelven beszélne)
  • Ardennek röghegysége (óidei)
  • Meuse folyó völgye
  • feketekőszén

19. század első felétől kialakuló iparvidék

  • vaskohászat és acélipar
  • Liége: gépgyártás (vasúti járművek, erőművi berendezések, hadianyagok)
  • 20. század második felétől hanyatlás
  • bányabezárások
  • munkanélküliség
  • elvándorlás

Flandria

  • Belgium északi részén
  • flamandok lakják (a hollandhoz hasonló nyelven beszélnek)

Holland-alföld

  • az ország éléstára
  • lentermesztés
  • lenszövés
  • csipkeverés
  • ma a textilipar nehéz helyzetben van
  • kikötők
  • fellendülőben

Antwerpen

  • import nyersanyagok feldolgozásaú
  • kőolaj (vegyipar)
  • színesfémércek (színesfémkohászat)
  • elektrokémiai ipar

Brüsszel

Brugge

Gent

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

április 11.

3-4. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: A szövegértő olvasás- A szövegfeldolgozás lépései I.

Célok és feladatok:

  • Szavak, mondatok, bekezdések értelmezése
  • A szövegegység megértése
  • A szöveg önálló értelmezése
  • Az olvasástechnika és a szövegértés együttes fejlesztése

Fejlesztendő területek és kompetenciák:

  • Anyanyelvi kompetenciák
  • Anyanyelvi kommunikáció
  • Szókincsbővítés
  • Tanulási képesség fejlesztése

Konklúzió:

A mai foglalkozásokon a szövegértést szó- és mondatszinten kezdtük.

Szókincsbővítéssel (rokon, illetve ellentétes jelentésű szavak gyűjtésével), majd mondatalkotási feladatokkal folytattuk. Megvizsgáltuk a mondatkohézió szerepét. Csoportmunkában dolgoztunk.

Mindkét csoport esetében a tanulók jól ráéreztek a mondatok tartalmi összekapcsolásának fontosságára és technikájára. De sajnos általános probléma a szegényes, hiányos szókincs, ami folyamatos fejlesztést igényel. Ezt célul tűztem ki a továbbiakban.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 04. 10. 14.00-15.00  B csop. 2019. 04. 10. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
3. Der deutsche Wald stirbt

A foglalkozás célja az ismeretek és a szókincs bővítése a környezetvédelem témakörén belül. Ezen a foglalkozáson már nehezebb, a gyerekektől távolabb álló téma feldolgozása következik. A szöveg feldolgozásának segítése érdekében a gyerekek párban dolgoznak, rövid szógyűjteményt kapnak. A szöveg megértését írásbeli kérdések megválaszolásával ellenőrizzük. A tanulóknak röviden meg kell magyarázniuk a kiemelt egyszerű kifejezéseket. A bonyolultabb kifejezéseket ők találják ki tanári definíció alapján.

Fejlesztendő kompetenciák: olvasás szövegértés, logikus gondolkodás, kooperativítás,  szóbeli szövegalkotás

Mivel a téma távol állt a gyerekektől és a kisebbek ismeretei pl. kémiából még nincsenek megalapozva, ezért a szövegfeldolgozás és értelmezése kicsit több időt igényelt a megszokottnál.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.