Heti foglalkozások 49.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-04.-05.  14,00-15,00

A városi környezet

a városi környezet előnyei:

sokféle munkalehetőség

sokféle szolgáltatás

  • posta, bank, távközlés, szemétszállítás, oktatás, egészségügy
  • kulturális és szórakozási lehetőségek
  • kényelmes közlekedés

a városi környezet hátránya:

  •  megterheli az emberi szervezetet
  • a felgyorsult életmód
  • a szennyezett környezet
  • légszennyezés
  •  zajszennyezés
  • gyárak közelében
  • forgalmas utak mentén
  • nyugtalanság
  • álmatlanság
  • hallószervi károsodás
  • fényszennyezés
  •  sok mesterséges fény
  • természetes életritmust megzavarja
  • vibráló fények nyugtalanná tesznek

a nem nyugodt környezet

  • zaj
  • mozgások

a város mesterséges életközösség, mesterséges környezet

  • közműhálózat (a föld alatt húzódik többsége)
  • vízvezeték (kutakkal kezdődik)
  • csatornahálózat (szennyvíztisztítókkal végződik)
  • gázvezetékek
  • villanyvezetékek
  • telefonvezetékek
  • távfűtés vezetékek (a legjobb megoldás: közműalagút ezek befogadására)
  • közúthálózat
  • személyforgalom (pld. tömegközlekedés)
  • teherforgalom
  • vasúthálózat

A dugó keletkezése és „kihúzása”

dugók megelőzése:

  • sok út
  • jó szerkezetű úthálózat (pld. elkerülő utak)
  • jó utak (minőségi burkolatok és többsávosak)
  • sok parkolóhely (főleg a mélyben)
  • kevesebb autó (jó tömegközlekedés segítheti ezt)

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-04-05  15,00-16,00

Nyugat-Európa

országai:

  • Benelux államok, Franciaország, Egyesült Királyság és Írország

területei:

  • Brit-szigetek
  • Rajnától nyugatra eső területek a szárazföldön

sok óidei röghegység

  • kaledón hegyek (óidő elején keletkeztek)
  • Brit-szigetek északi részén (pld. Skót-felföld)
  •  variszkuszi hegyek (óidő végén keletkeztek)
  • Francia-Belga-rögvidék (pld. Ardennek)

lépcsővidék

Francia-angliai-lépcsővidék

közepén:

  • Párizsi-félmedence (Szajna mentén)
  • Londoni-félmedence (Temze mentén)
  • középidei és újidei rétegek sorakoznak
  • lankás és meredek részeik is vannak (a meredek a kueszta)
  • a jégkorszak utáni transzgresszió miatt szakadt két részre

Európa éléskamrája

  • fejlett mezőgazdaság
  • óceáni éghajlat (kiegyensúlyozott természeti viszonyok, pld. nincs aszály)
  • belterjes gazdálkodás (pld. istállózó állattenyésztés)
  • magas technikai színvonal (pld. modern gépek)
  • kevesen foglalkoznak mezőgazdasággal
  • a birtokok kisebbek, mint az USA-ban
  • drágábban termelnek

következményei:

  • sok kisgazda megy tönkre (nagyobb gazdák veszik meg a földjeiket: nőnek a birtokok)
  •  szövetkeznek egymással (öntözőművek kiépítése, tárolás)

óceáni éghajlat

  • takarmánytermesztés
  • állattenyésztés
  • tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
  • Benelux államok
  • Brit-szigetek
  • Franciaország északi része
  • tej
  • tejtermékek
  • exportra is jut
  • az EU mezőgazdasági politikájának jelenleg Franciaország a fő haszonélvezője

Felújítás alatt a világ műhelye

hagyományos iparvidékek itt alakultak ki a 18-19. században

feketekőszén közelében vasérc volt

ilyen a röghegységekben több helyen is voltak

Fekete-vidék (Közép-Anglia)

Meuse-völgye (Belgium)

Lotharingia (ÉK-Franciaország)

készleteik megcsappantak

ma már importálják a nyersanyagokat

a nyersanyagok ára növekedett

az acél utáni kereslet is megcsappant a 20. század végén (főleg, ha drága) válságba kerültek a hagyományos iparvidékek

az új acélkombinátok a kikötőkben épültek fel

IJmuiden (Hollandia)

Dunkerque (Franciaország)

Marseille (Franciaország)

szénhidrogén-tüzelésű erőművek kerültek előtérbe

  • kikötőkben vannak főleg
  • északi-tengeri szénhidrogének
  • importált szénhidrogének
  •  kőolaj-feldolgozók is a kikötőkben vannak
  • Rotterdam (Hollandia)
  • Le Havre (Franciaország)
  • Marseille (Franciaország)
  • ezekből csővezetéken jut el a finomítvány  a felhasználókhoz
  • régi iparvidékek textilipara

kialakulásának okai:

  • nagy fogyasztópiac
  • a női munkaerő

átalakulása:

  • már sok műszálat is felhasznál
  • nem versenyképes az olcsó ázsiai árukkal szemben

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

április 04.

1-2. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2.csoport: 15-16 óra

Anyag: A hangos olvasás gyakorlása olvasástechnikai gyakorlatok végzésével

Célok és feladatok:

  • A pontos, értelmező, kifejező olvasásra törekvés
  • A megfelelő olvasási tempó
  • A pontosság fontosságának tudatosítása a gyerekben
  • Beszédtechnikai, helyesejtési tréning gyakorlatok

Fejlesztendő területek, kompetenciák:

  •  A pontos, kifejező, értelmező olvasás
  • Az olvasás tempójának fokozása
  • Beszédhelyesség, kiejtés fejlesztése

Konklúzió:

Megbeszéltük, hogy az értő olvasásnak feltétele a pontosság, melynek része a hangos olvasás. Fontosnak tartottam, hogy helyesejtési gyakorlatok végzésével ( időtartam, artikulációs, illetve légzőgyakorlattal) kezdjem a foglalkozásokat. Majd látószögnövelő, illetve gyorsolvasási tréning gyakorlatok következtek.

A hangos olvasást egyéni és közös olvasással gyakoroltuk, különböző játékos feladathelyzetekben, pl.: láncolvasás, javító olvasás, versenyolvasás, dramatizáló olvasás.

Azt tapasztaltam, hogy a változatos feladatok, a mozgalmasság elterelte a figyelmüket a feladat számukra sokszor egyhangú és unalmas mivoltáról.

Jó hangulatban, motiváltan dolgoztak mindkét foglalkozáson.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 04. 03. 14.00-15.00

B csop. 2019. 04. 03. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
2. Post vom Bach

A környezetvédelem témakörön belül célom, hogy felhívjam a gyerekek figyelmét arra, hogy ők is sokat tehetnek a természet és környezetünk megóvása érdekében. A feldolgozandó szöveg ezt a célt szolgálja. A tanulók csoportmunkában dolgozzák fel a „Post vom Bach” c. történetet. Ehhez kapcsolódva különböző feladatokat oldanak meg, amelyekhez csak kevés új szóismeretre van szükség pl: szelektív hulladékgyűjtés, történet írása képek alapján, betűrejtvény, szókereső, mondatkiegészítés.

Fejlesztendő kompetenciák: emlékezet, kreativitás, kooperatív készség, írásbeli szövegalkotás, szövegértés

A szövegfeldolgozás segítése érdekében két csoportnak szótárt kellett adnom, mert nehezen sikerült megérteni a történetet. A gyerekek, főleg a jó tanulók hajlamosak azt gondolni, hogy mindent szó szerint meg kell érteniük ahhoz, hogy jól tudjanak egy szöveget értelmezni. Még dolgoznunk kell azon, hogy megértsék, csak azt kell helyesen értelmezniük egy szövegfeldolgozás során, amire rákérdeznek, a többi információ nem fontos.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.