Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-04.-26. 14,00-15,00
Föld napja
Létünk alapja az élővilág változatosságának megőrzése – erre figyelmeztet a 29. magyar és a 49. világméretű Föld napja, melynek kiemelt témája a biológiai sokféleség megőrzése.
Agyonnyomjuk a vadvilágot, túlfogyasztunk és túlterjeszkedünk, ezt jelzi évről évre a WWF Élő bolygó jelentése. Az emberiség beavatkozása a természet évezredes egyensúlyába veszélyezteti a vadonélők, köztük a beporzó rovarok, növények létét. A biológiai sokféleség csökkenésének 60%-áért étrendünk, pontosabban az állatok takarmánya felel.
Mit tehetsz Te? Sokat. Zöldítsd környezetedet, ültess fát, termelj haszonnövényeket, komposztálj, éheztesd a kukát, szigetelj, közlekedj közösen, ne vásárolj csomagoltat, élj műanyagok nélkül, válts környezetbarát szerekre, félkész, kész helyett egyél friss hazait, egyél kevesebb állatit… ajándék a környezetnek, egészségednek. Minden héten.
A Föld napja mára a legnagyobb önszerveződő környezeti megmozdulássá vált Magyarországon.
Cselekvő ünnep, amely mindnyájunk jövőjéről szól. Kb. 10 évünk maradt a cselekvésre.
Cselekedj Te is! A szemétszedés, a szelektív gyűjtés már nem elég…
Ötletbörze – válassz kihívást a 2019. évi Föld napi teendők közül, minden hétre
Mit tudtok a Földről? – kvíz – Föld napja
1.A Föld a Naptól számított ………….. bolygó.
A) harmadik
B) nyolcadik
C ) második
2. A Föld alakja hasonlít egy …………. .
A) gömbre
B) körre
C) körtére
3. Hol helyezkedik el a Földünk?
A) a Naprendszeren túl
B) a Tejútrendszerben
C) a meteorok között
4. Ki hajózta először körbe a Földet?
A) Farkas Bertalan
B) Neil Armstrong
C) Magellán
5. Merre forog a Föld?
A) nyugatról keletre
B) keletről nyugatra
C) nem forog
6. Milyen színű a világűrből nézve a Föld?
A) zöld
B) barna
C) kék
7. A Föld egyetlen természetes kísérője …………… .
A) a Hold
B) a Vénusz
C) az üstökös
8. Miből épül fel a földkéreg?
A) homokból
B) agyagból
C) kőzetekből
9. A Föld felszínének hányadrészét borítja víz?
A) egyharmad
B) háromnegyed
C) egynegyed
10. A Földön a magasságokat és a mélységeket …………….. mérik.
A) a földfelszíntől
B) a tengerszinttől
C) a parttól
11. A Földet ózonréteg védi …………………. .
A) a viharoktól
B) a káros sugaraktól
C) a portól
12. Az esőerdők ………….. adnak a légkörnek.
A) oxigént
B) szén-dioxidot
C) nitrogént
13. A legnagyobb veszélyt a földi életre ……………… jelenti.
A) a vulkánok
B) az árvizek
C) környezetszennyezés
+1 A környezet védelme ………………….. a feladata.
A) a politikusoknak
B) a hivataloknak
C) mindenkinek
Gondolatok a Föld napján
Ha a Föld csupán
egy méter átmérőjű volna, és
a levegőben lebegne valahol, néhány
arasznyira a talaj felett, az emberek a világ
minden tájáról csodájára járnának. Körbesétálnák,
gyönyörködnének hatalmas óceánjaiban, csillogó tavacs-
káiban, és az azokat összekötő vízerekben. Megcsodálnák
dudorait és mélyedéseit, a körülötte lebegő vékony gázréteget
és a benne rezgő párát. Megcsodálnák, hogy miféle élőlények
járkálnak a felszínén, úszkálnak a vizeiben. Szentnek nyilvání-
tanák, hiszen az egyetlen lenne, és féltve óvnák, nehogy baja
essék. Ez a gömb lenne a világ legnagyobb csodája. Az embe-
rek hozzá jönnének imádkozni, hogy meggyógyuljanak, hogy
bölcsességet kapjanak, hogy meglássák a szépséget, és hogy
ámuljanak azon, ez hogyan lehetséges. Szeretnék és
életük árán is megvédelmeznék, mert valahogyan
tudnák, hogy életük teljessége semmi sem lenne
nélküle. Ha a Föld csupán egy méter
átmérőjű volna………..
Gondolkodtál-e már azon, hogy te mit tehetnél csodálatos bolygónk megóvásáért
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-04-26 15,00-16,00
Zöld rétek és óriás cégek az Egyesült Királyságban
Az ipar bölcsője a szigeteken ringott
a Brit-szigetek
- a kontinentális talapzaton (a selfen) fekszenek
- a self a kontinens része (szárazföldi kéreg alkotja)
- a jégkorszak után öntötte el a tenger
- transzgresszió: a tenger előrenyomulása a szárazföld rovására
a La Manche választja el a kontinenstől
- szoros az Atlanti-óceán és az Északi-tenger között
- transzgresszióval jött létre a jégkorszak után
- 33 km-es a legkeskenyebb részén (Doveri-Calais-i-szoros)
- ma már a „Csalagút”-on át is lehet közlekedni (vonattal!)
részei:
- Angol-sziget (Fő-sziget)
- Anglia
- Wales
- Skócia
ők alkotják együtt Nagy-Britanniát (fővárosa: London, 7,4 mll fő)
Ír-sziget
- Írország (fővárosa: Dublin)
- Észak-Írország (Belfast)
- a két nagy sziget között az Ír-tenger van
- körülöttük:
- az Atlanti-óceán és az Északi-tenger
Megosztott gabonagrófságok és legelők
- Brit-szigetek mezőgazdasága
- kétarcú
- északnyugati rész
- óidei röghegységek
- Cambriai-hegység
- Pennine-hegység
- Grampian-hegység
- Skót-felföld
- nagyon csapadékos területek
- erdőségek helyén rétek vannak
- jobb minőségűeken: tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
- rosszabb minőségűeken: juhtenyésztés
- itt van Európa legnagyobb juhállománya
- textiliparnak gyapjút biztosít
- délkeleti rész
- közép és újidei laza üledéksorok (termékenyebb talaj)
Angol-lépcsővidék
- központja: Londoni-félmedence
- pld. Dover: fehér krétamészkő
- kevésbé csapadékos óceáni éghajlat (többet süt a nap!)
- északon: árpa (hűvöset elviseli)
- délen: búza (nagyobb meleget igényel)
- keleten: „gabonagrófságok”
- Londontól északra: zöldségkert (zöldségek és alma)
- csak a szükséges élelmiszerek ¾-ét képesek megtermelni
- nagy az import (miközben exportál is egyes mezőgazdasági termékeket)
A rozsdásodó vasipartól a versenyautó-gyártásig
Nagy-Britannia a 19. század végén a világ első ipari állama volt
- feketekőszén-bányászat
- vaskohászat
- gépgyártás
- hajóipar
- hadiipar
a 20. század második felében válságba jutottak a hagyományos iparvidékek
okai:
- a nyersanyag-készletek kimerülőben
- az iparcikkek iránti kereslet lecsökkent
következménye:
- munkanélküliség
- főleg a Fekete-vidéken
Közép-Anglia
Pennine-hegység lábánál
Birmingham
- az iparvidékek a tengerparti városokba költöztek
- Dél-Wales (Cardiff és Swansea)
- Skót-medence (Glasgow, de a hajógyártása visszaesett)
autógyártás
- London környékén
- a Pennine-hegység déli lábánál
- virágzik
- sok országban gyártják az alkatrészeket
vegyipar
- régi gyárai az import kőolajat fogadták
- új gyárai más városokban jöttek létre
- az északi-tengeri kőolajat szállító csővezetékek végein
textilipar
az USA és Ázsia több országának textilipara visszavetette
régi központjai:
- Manchester
- Liverpool (kereskedelmi kikötője: import-export tevékenységek)
gyapjúipari központok:
- a Pennine-hegység keleti felén (szárazabb éghajlat)
- Halifax
- Bradford
- Leeds
iparvidékei (foltszerűen helyezkednek el)
- Fekete-vidék
- Északkelet-angliai-iparvidék
- hagyományos nehézipar
- Északnyugat-angliai-iparvidék
gyarmatokról érkező nyersanyagok feldolgozása
- Dél-walesi-iparvidék
- Skót-iparvidék
- forgalmas kikötők
- helyi nyersanyagok
- új: északi-tengeri kőolaj
- fellendülőben
- a kontinens jó hatással van rájuk
Külföldi tőke a rétek szigetén
Ír-sziget országai:
- Észak-Írország (Belfast)
- Írország (Dublin)
felszíne:
1/3-a terméketlen sziklafelszín és lápvidék
sok a tőzegmohaláp
a tőzeg az egyetlen energiahordozója
a többi főleg rét és legelő (az erdőségeket kipusztították)
– szarvasmarha
– juh
– mindkettőből itt van a legtöbb Európában 1 főre vonatkoztatva
kivitel
1/3-a állattenyésztési termékek
gazdasági élet központjai
- keleten vannak (a Nagy-Britanniához fűződő kapcsolatok miatt)
- sok külföldi tőke jelent meg napjainkban (amerikai és japán)
- sok az olcsó munkaerő
- így könnyebb betörni az európai piacokra
- fellendülést idézett elő az országban
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
április 25.
5-6. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2. csoport: 15-16 óra
Anyag: A szövegértő olvasás- A szövegfeldolgozás lépései II.
Célok és feladatok:
- A bekezdések, mint a szöveg elemei
- Lényegkiemelés, kulcsmondatok
- A szövegegység megértése
- A szöveg önálló értelmezése
- Az olvasástechnika és a szövegértés együttes fejlesztése
- A szövegegységek megértésének tanítása
Fejlesztendő területek és kompetenciák:
- Anyanyelvi kompetenciák
- Anyanyelvi kommunikáció , szóbeli szövegalkotás
- Kooperatív tanulási technikák
- Tanulási képesség fejlesztése
Konklúzió:
A szövegértés fejlesztését ma a bekezdésekre tagolással, illetve a bekezdések kulcsszavainak, kulcsmondatainak kiemelésével végeztük. Megtapasztalták, hogy a kulcsmondatok alkotják a szöveg lényegi vázát. Ez segítségükre lehet többek között a szöveg szóbeli reprodukálásában.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 04. 24. 14.00-15.00
B csop. 2019. 04. 24. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
5. Unsere Erde und das Sonnensystem
A foglalkozás célja a környezetvédelem témaköréhez kapcsolódóan az alapvető égitestek neveinek megismerése, a Föld fontos nevezetes szélességi köreinek, a sarkoknak, földrészeknek, óceánoknak megnevezése. A tanulók használják földrajzi ismereteiket. Gyakorolják az előljárószókat, a napszakokat, hónapokat, az évszakok, a múló idő és a dátum kifejezését. Gyakorolják a „weil” kötőszóval kezdődő mellékmondatok alkalmazását.
Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, helyesírás, írásbeli szövegalkotás, emlékezet, logikus gondolkodás
Mivel csupán alapvető földrajzi ismeretekre támaszkodtunk a foglalkozásunk alkalmával, nem okozott nehézséget a foglalkozás anyagának megértése. Nehéz volt azonban az előljárószók helyes használata, főleg a kisebbeknél, akik még kevesebbet gyakorolták azokat. Még mindig gyakorlásra szorul a pontos időpont kifejezése.