Heti foglalkozások 53.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-05.-03.  14,00-15,00

Környezetvédelem

Környezetvédelmi kvíz

1.Kinek a feladata megvédeni a Földet?

1   minden emberé, életkortól függetlenül

2   a felnőtteké

x   a gyerekeké

2. Szabad-e a gyerekeknek figyelmeztetni a felnőtteket, ha azt látják, hogy a környezet számára káros dolgot tesznek?

1   nem szabad

2   szabad, de mindig csak udvariasan

x   nemcsak hogy szabad, de alaposan le is kell hordani őket

3. Hogyan tehet egy gyerek a legtöbbet a környezetvédelem érdekében?

1   ha felszedi mások helyett a szemetet

2   ha a leghangosabban kiabál a kárt okozók ellen

x   ha minél többet megtanul a környezetvédelemről, és azt másoknak is elmondja

4. Hány környezetvédő szervezet létezik?

1   öt

2   több száz

x   csak egy

5. Miért érdemes csatlakozni a környezetvédőkhöz?

1   mert adnak igazolványt

2   mert közösen sokkal többet lehet tenni a Földért

x   mert szép az egyenruhájuk

6. Miért szokták a környezetvédőket zöldeknek nevezni?

1   mert zöld a bőrük színe

2   mert zöld a ruhájuk

x   mert a Föld akkor egészséges, ha zöld, vagyis ha sok erdő, növény borítja

7. Mit termelnek a fák, ami nélkül nem tudnánk élni?

1   oxigént, amit belélegezhetünk

2   gyümölcsöt, amit megehetünk

x   tüzelőt, amivel fűthetünk

8. Mi helyettesítheti a fákat a Föld levegőjének tisztításában?

1   semmi

2   a szivárvány

x   a felhők

9. Hol van együtt olyan sok fa, hogy képes befolyásolni az egész világ időjárását és a levegőt is, amit belélegzünk?

1   a sivatagban

2   a trópusi esőerdőkben

x   a sarkvidéken

10. Mekkora területű esőerdő pusztul el percenként?

1   mint egy parkoló

2   mint egy mozi

x   mint 50 focipálya

11. A Föld összes növény- és állatfajának hányad része él a trópusi esőerdőkben?

1   több mint a fele

2   kis része

x   negyede

12.Miért baj, hogy kiirtják az esőerdőket?

1   a növények és állatok kipusztulnak, ráadásul a talaja sem jó termőföldnek

2   romlik a levegő minősége, és megváltozik az időjárás is

x   sajnos mindkettő egyszerre igaz

A környezettudatosság és a környezeti válság

A környezeti problémákkal való törődés már hosszú múltra tekint vissza, azonban a környezettudatosság fogalma elválaszthatatlan az ipari fejlődés és az azzal járó megnövekedett szennyezés kialakulásától. A környezettudatosság fontosságát a modern környezetvédő mozgalmak és egyre gyakrabban bizonyos államok is hangsúlyozzák, a fogalom használata és térnyerése az ezen mozgalmak erősödésének köszönhető. A környezetvédő mozgalmak sokat tesznek az emberiség előtt álló környezeti problémák tudatosítása érdekében, amire építve akár politikai nyomás is gyakorolható a döntéshozókra az ilyen típusú, mérlegelést igénylő döntések során. A különböző környezeti katasztrófák, mint például a mexikói-öbölbéli olajszennyezés vagy Fukusima időlegesen növelheti a problémák iránti érdeklődést és számos információt juttathat el az emberekhez, ám ez nem pótolhatja a környezeti nevelést és nem feltétlenül késztet környezettudatos cselekvésre is.

A környezettudatos cselekvés

A környezettudatos szemlélet számos esetben tettekben is megmutatkozik, ezen esetekben az adott szereplő igyekszik egyéni döntései, tettei során a környezeti hatásokat is figyelembe venni. Ennek számos példája lehet az energiatakarékos izzók használatától kezdve, a kerékpáros közlekedésen át, a szelektív hulladékgyűjtésig vagy éppen a vegetáriánus, illetve helyi élelmiszereket előnyben részesítő diétáig. A közös ezekben az, hogy az ezen cselekvéseket végző döntésének hátterében a környezeti szempontok is szerepet játszanak. A gazdasági-üzleti szféra szereplői is cselekedhetnek környezettudatos módon, ehhez a környezetvédelmi szempontokat is figyelembe kell venniük a vállalatirányításban.

Ahogy egyre jobban a bőrünkön érezzük a természeti környezet pusztulásának jeleit, úgy kerül fokozatosan előtérbe a környezettudatosság. De mit tehetünk mi magunk a környezetünk védelme érdekében?

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-05-03  15,00-16,00

Nyugat-Európa gazdaságának pillére: Franciaország

A fekvés hatalma

  • Európa 3. legnagyobb területű országa (1. Oroszország, 2. Ukrajna)
  • Európa 2. gazdasági hatalma (1. Németország)

kedvező földrajzi fekvés

természetes határai

két tengeri határ

Atlanti-óceán

Földközi-tenger

nagy gyarmatbirodalom a 19. században

hegyek és folyók

Alpok

Pireneusok

Rajna

a hegyek a közlekedést és a kereskedelmet gátolták

  • szerpentinek
  • viaduktok
  • alagutak

 sokféle táj alkotja

domborzatilag és éghajlatilag

A medencék etetik és itatják Nyugat-Európát

Bretagne és Normandia

Breton-hegyvidék

Normand-hegyvidék

  •  variszkuszi hegységmaradványok
  • óideik (a karbon-perm időszakokban jöttek létre)
  • nagyon lekoptak (szelíd és lankás táj)

óceáni éghajlat

  • nagyon csapadékos
  • bő legelők

hagyományos mg-i ágazat:

  • szarvasmarha-tenyésztés
  • tejipar (sajt, vaj): sokat exportál

új mg-i ágazatok:

  • sertéstenyésztés
  • baromfitartás

almáskertek

almabor (a szőlő nem terem meg itt)

tengerpart

  • nagy kikötők (halászflották)
  • halászfalvak (kisebb halászhajókkal)
  • árapályerőmű
  • St. Malo
  • St. Malói-öböl
  • Rance folyó torkolatában
  • 10-11 méteres dagálykor visszafelé folyik a folyó (termel áramot)
  • 1966-ban építették (ez volt a világon az első)

Francia-lépcsővidék

laza üledéksorok

központja:

  • Párizsi-félmedence
  • Szajna – Párizs

az ország éléskamrája

növénytermesztés

  • búza
  • cukorrépa

állattenyésztés

  • szarvasmarha

Loire- és Garonne-völgye

  • növénytermesztés
  • kukorica
  • napraforgó
  • szőlő (csemege- és borszőlő)

állattenyésztés

  • sertés

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

május 02.

1-2. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: Szófajtan: A névmások

Célok és feladatok:

  • A névmás fogalmának felidézése, fajtái
  • A személyes névmás a magyar nyelvben- összehasonlítva más tanult idegen nyelvben használatossal

Fejlesztési területek, kompetenciák:

  • A szófajok legjellemzőbb csoportjainak áttekintése,
  • Szövegbeli és kommunikációs szerepük megfigyelése, alkalmazása a szövegalkotásban
  • A névmások szövegszervező szerepének megfigyelése, alkalmazása a szövegalkotásban.

Konklúzió:

1.csoport: Feladatok megoldásával hívtuk elő a névmásokról tanult ismereteket.

Megneveztük, felsoroltuk a fajtáit, de szövegkörnyezetben való felismerésük nem volt pontos, így erre helyeztük a hangsúlyt.

2.csoport:Hibás szöveg elemzésével, javításával hívtuk fel a figyelmet a névmások a névmások szövegszervező szerepére.

Végül ők maguk fogalmazták meg ennek fontosságát.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.