Heti foglalkozások 52.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-04.-26.  14,00-15,00

Föld napja

Létünk alapja az élővilág változatosságának megőrzése – erre figyelmeztet a 29. magyar és a 49. világméretű Föld napja, melynek kiemelt témája a biológiai sokféleség megőrzése.
Agyonnyomjuk a vadvilágot, túlfogyasztunk és túlterjeszkedünk, ezt jelzi évről évre a WWF Élő bolygó jelentése. Az emberiség beavatkozása a természet évezredes egyensúlyába veszélyezteti a vadonélők, köztük a beporzó rovarok, növények létét. A biológiai sokféleség csökkenésének 60%-áért étrendünk, pontosabban az állatok takarmánya felel.

Mit tehetsz Te? Sokat. Zöldítsd környezetedet, ültess fát, termelj haszonnövényeket, komposztálj, éheztesd a kukát, szigetelj, közlekedj közösen, ne vásárolj csomagoltat, élj műanyagok nélkül, válts környezetbarát szerekre, félkész, kész helyett egyél friss hazait, egyél kevesebb állatit… ajándék a környezetnek, egészségednek. Minden héten.

A Föld napja mára a legnagyobb önszerveződő környezeti megmozdulássá vált Magyarországon.
Cselekvő ünnep, amely mindnyájunk jövőjéről szól. Kb. 10 évünk maradt a cselekvésre.

Cselekedj Te is! A szemétszedés, a szelektív gyűjtés már nem elég…

Ötletbörze – válassz kihívást a 2019. évi Föld napi teendők közül, minden hétre

Mit tudtok a Földről? – kvíz – Föld napja 

1.A  Föld a Naptól számított ………….. bolygó.

A)   harmadik                     

B)   nyolcadik                             

C )  második

2. A Föld alakja hasonlít egy …………. .

A)  gömbre                                     

B)  körre                    

C)  körtére

3. Hol helyezkedik el a Földünk?

A)   a Naprendszeren túl          

B) a Tejútrendszerben    

C)   a meteorok között     

4. Ki hajózta először körbe a Földet?

A)   Farkas Bertalan                  

B)   Neil Armstrong            

C)   Magellán

5. Merre forog a Föld?

A)   nyugatról keletre

B) keletről nyugatra       

C)   nem forog

6. Milyen színű a világűrből nézve a Föld?

A)   zöld                                

B)   barna                           

C)   kék

7. A Föld egyetlen természetes kísérője …………… .

A)   a Hold                                     

B)   a Vénusz                      

C)   az üstökös

8. Miből épül fel a földkéreg?

A)   homokból                      

B)   agyagból            

C)   kőzetekből

9. A Föld felszínének hányadrészét borítja víz?

A)   egyharmad                            

B)   háromnegyed             

C)   egynegyed

10. A Földön a magasságokat és a mélységeket …………….. mérik.

A)   a földfelszíntől                     

B)   a tengerszinttől         

C)   a parttól

11. A Földet ózonréteg védi ………………….  .

A)   a viharoktól                          

B)   a káros sugaraktól  

C)   a portól

12. Az esőerdők ………….. adnak a légkörnek.

A)   oxigént                                    

B)   szén-dioxidot              

C)   nitrogént

13. A legnagyobb veszélyt a földi életre ……………… jelenti.

A)   a vulkánok 

B)   az árvizek          

C)   környezetszennyezés

+1     A környezet védelme ………………….. a feladata.

A)   a politikusoknak                 

B)   a hivataloknak         

C)   mindenkinek

Gondolatok a Föld napján

Ha a Föld csupán

egy méter átmérőjű volna, és

a levegőben lebegne valahol, néhány

arasznyira a talaj felett, az emberek a világ

minden tájáról csodájára járnának. Körbesétálnák,

gyönyörködnének hatalmas óceánjaiban, csillogó tavacs-

káiban, és az azokat összekötő  vízerekben. Megcsodálnák

dudorait és mélyedéseit, a körülötte lebegő vékony gázréteget

és  a benne rezgő párát.  Megcsodálnák,  hogy  miféle élőlények

járkálnak  a felszínén, úszkálnak a vizeiben. Szentnek  nyilvání-

tanák,  hiszen  az egyetlen  lenne,  és féltve  óvnák, nehogy  baja

essék. Ez a gömb  lenne  a  világ  legnagyobb csodája. Az embe-

rek  hozzá  jönnének  imádkozni,  hogy meggyógyuljanak, hogy

bölcsességet kapjanak, hogy meglássák a szépséget, és hogy

ámuljanak   azon,  ez  hogyan  lehetséges.  Szeretnék  és

életük  árán  is  megvédelmeznék,  mert valahogyan

tudnák, hogy életük teljessége semmi sem lenne

nélküle. Ha a Föld csupán egy méter

átmérőjű volna………..
Gondolkodtál-e már azon, hogy te mit tehetnél csodálatos bolygónk megóvásáért

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-04-26  15,00-16,00

Zöld rétek és óriás cégek az Egyesült Királyságban

Az ipar bölcsője a szigeteken ringott

a Brit-szigetek

  • a kontinentális talapzaton (a selfen) fekszenek
  • a self a kontinens része (szárazföldi kéreg alkotja)
  • a jégkorszak után öntötte el a tenger
  • transzgresszió: a tenger előrenyomulása a szárazföld rovására

a La Manche választja el a kontinenstől

  • szoros az Atlanti-óceán és az Északi-tenger között
  • transzgresszióval jött létre a jégkorszak után
  • 33 km-es a legkeskenyebb részén (Doveri-Calais-i-szoros)
  • ma már a „Csalagút”-on át is lehet közlekedni (vonattal!)

részei:

  • Angol-sziget (Fő-sziget)
  •  Anglia
  • Wales
  • Skócia

ők alkotják együtt Nagy-Britanniát (fővárosa: London, 7,4 mll fő)

Ír-sziget

  • Írország (fővárosa: Dublin)
  • Észak-Írország (Belfast)
  • a két nagy sziget között az Ír-tenger van
  • körülöttük:
  • az Atlanti-óceán és az Északi-tenger

Megosztott gabonagrófságok és legelők

  • Brit-szigetek mezőgazdasága
  • kétarcú
  • északnyugati rész
  • óidei röghegységek
  • Cambriai-hegység
  • Pennine-hegység
  • Grampian-hegység
  • Skót-felföld
  • nagyon csapadékos területek
  • erdőségek helyén rétek vannak
  • jobb minőségűeken: tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
  • rosszabb minőségűeken: juhtenyésztés
  • itt van Európa legnagyobb juhállománya
  • textiliparnak gyapjút biztosít
  • délkeleti rész
  • közép és újidei laza üledéksorok (termékenyebb talaj)

Angol-lépcsővidék

  • központja: Londoni-félmedence
  • pld. Dover: fehér krétamészkő
  • kevésbé csapadékos óceáni éghajlat (többet süt a nap!)
  • északon: árpa (hűvöset elviseli)
  • délen: búza (nagyobb meleget igényel)
  • keleten: „gabonagrófságok”
  • Londontól északra: zöldségkert (zöldségek és alma)
  • csak a szükséges élelmiszerek ¾-ét képesek megtermelni
  • nagy az import (miközben exportál is egyes mezőgazdasági termékeket)

A rozsdásodó vasipartól a versenyautó-gyártásig

Nagy-Britannia a 19. század végén a világ első ipari állama volt

  • feketekőszén-bányászat
  • vaskohászat
  • gépgyártás
  • hajóipar
  • hadiipar

a 20. század második felében válságba jutottak a hagyományos iparvidékek

okai:

  • a nyersanyag-készletek kimerülőben
  • az iparcikkek iránti kereslet lecsökkent

következménye:

  • munkanélküliség
  • főleg a Fekete-vidéken

Közép-Anglia

Pennine-hegység lábánál

Birmingham

  • az iparvidékek a tengerparti városokba költöztek
  • Dél-Wales (Cardiff és Swansea)
  • Skót-medence (Glasgow, de a hajógyártása visszaesett)

autógyártás

  • London környékén
  • a Pennine-hegység déli lábánál
  • virágzik
  • sok országban gyártják az alkatrészeket

vegyipar

  • régi gyárai az import kőolajat fogadták
  • új gyárai más városokban jöttek létre
  • az északi-tengeri kőolajat szállító csővezetékek végein

textilipar

az USA és Ázsia több országának textilipara visszavetette

régi központjai:

  • Manchester
  • Liverpool (kereskedelmi kikötője: import-export tevékenységek)

gyapjúipari központok:

  • a Pennine-hegység keleti felén (szárazabb éghajlat)
  • Halifax
  • Bradford
  • Leeds

iparvidékei (foltszerűen helyezkednek el)

  • Fekete-vidék
  • Északkelet-angliai-iparvidék
  •  hagyományos nehézipar
  • Északnyugat-angliai-iparvidék

gyarmatokról érkező nyersanyagok feldolgozása

  • Dél-walesi-iparvidék
  • Skót-iparvidék
  • forgalmas kikötők
  • helyi nyersanyagok
  • új: északi-tengeri kőolaj
  • fellendülőben
  • a kontinens jó hatással van rájuk

Külföldi tőke a rétek szigetén

Ír-sziget országai:

  • Észak-Írország (Belfast)
  • Írország (Dublin)

felszíne:

1/3-a terméketlen sziklafelszín és lápvidék

sok a tőzegmohaláp

a tőzeg az egyetlen energiahordozója

a többi főleg rét és legelő (az erdőségeket kipusztították)

– szarvasmarha

– juh

– mindkettőből itt van a legtöbb Európában 1 főre vonatkoztatva

kivitel

1/3-a állattenyésztési termékek

gazdasági élet központjai

  • keleten vannak (a Nagy-Britanniához fűződő kapcsolatok miatt)
  • sok külföldi tőke jelent meg napjainkban (amerikai és japán)
  • sok az olcsó munkaerő
  • így könnyebb betörni az európai piacokra
  • fellendülést idézett elő az országban

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom

április 25.

5-6. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2. csoport: 15-16 óra

Anyag: A szövegértő olvasás- A szövegfeldolgozás lépései II.

Célok és feladatok:

  • A bekezdések, mint a szöveg elemei
  • Lényegkiemelés, kulcsmondatok
  • A szövegegység megértése
  • A szöveg önálló értelmezése
  • Az olvasástechnika és a szövegértés együttes fejlesztése
  • A szövegegységek megértésének tanítása

Fejlesztendő területek és kompetenciák:

  • Anyanyelvi kompetenciák
  • Anyanyelvi kommunikáció , szóbeli szövegalkotás
  • Kooperatív tanulási technikák
  • Tanulási képesség fejlesztése

Konklúzió:

A szövegértés fejlesztését ma a bekezdésekre tagolással, illetve a bekezdések kulcsszavainak, kulcsmondatainak kiemelésével végeztük. Megtapasztalták, hogy a kulcsmondatok alkotják a szöveg lényegi vázát. Ez segítségükre lehet többek között a szöveg szóbeli reprodukálásában.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 04. 24. 14.00-15.00

B csop. 2019. 04. 24. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
5. Unsere Erde und das Sonnensystem

A foglalkozás célja a környezetvédelem témaköréhez kapcsolódóan az alapvető égitestek neveinek megismerése, a Föld fontos nevezetes szélességi köreinek, a sarkoknak, földrészeknek, óceánoknak megnevezése. A tanulók használják földrajzi ismereteiket. Gyakorolják az előljárószókat, a napszakokat, hónapokat, az évszakok, a múló idő és a dátum kifejezését. Gyakorolják a „weil” kötőszóval kezdődő mellékmondatok alkalmazását.

Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, helyesírás, írásbeli szövegalkotás, emlékezet, logikus gondolkodás

Mivel csupán alapvető földrajzi ismeretekre támaszkodtunk a foglalkozásunk alkalmával, nem okozott nehézséget a foglalkozás anyagának megértése. Nehéz volt azonban az előljárószók helyes használata, főleg a kisebbeknél, akik még kevesebbet gyakorolták azokat. Még mindig gyakorlásra szorul a pontos időpont kifejezése.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.