Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-06.-07. 14,00-15,00
A halászat, a tógazdaságok és a nád hasznosítása
Honfoglalás korában:
- síkvidéken telepedtek le először őseink (mert nomádok voltunk a vándorlás során)
- ligetes területek (nem teljes pusztaság fogadta őket)
- kanyargó folyók
- gyakran kiöntöttek áradáskor
- sok kisebb-nagyobb tó
- mocsaras és vizenyős területek
- a halászat a 19. század közepéig fontos foglalkozás volt
- ekkor nagyon jelentős változások kezdődtek:
- folyószabályozás
- kanyarulatok átvágása
- gátak építése
- árterek lecsökkentek (vizenyős területek kiszáradtak végleg)
- mocsarak lecsapolása
Az élővizekben zajló halászatnál jelentősebbé vált a haltenyésztés (telepítés és lehalászás), megjelentek a halastavak
A halak húsa egészséges
- zsírszegények
- vitamingazdagok
Halászati fajták:
tapogató halászat: alul és felül nyitott kosárral fogat meg a sekély vízben a halat
rekesztés: patakok mellé épített mesterséges mederből szedték ki a halakat a víz leeresztése után
terelőfalakkal történő halászás: V alakban felállított terelőfalak végén kosarakba futottak a halak
kerítőhálóval történő halászás: a kifeszített hálót leszűkítik a halászok (sok embert igényelt)
emelőháló: partról vagy csónakból emelték ki a rúdon lévő tálszerűen mélyedő hálót (egy ember kezelte)
vetőháló: az ügyesen kidobott háló a nehezékekkel lemerül, a száját összehúzza egy zsákká a halász
A tógazdaságok munkája
- általában 3 évig nevelik itt a halakat (eladható súly eléréséig)
- halastavak vizét ősszel leengedik
- alacsony vízszintnél megkezdődik a lehalászás kerítőhálókkal
- kis merítőhálókkal edényekbe teszik őket
- a betonkádakba öntik őket
- futószalagon válogatják őket szét fajta, méret és nem szerint (a nagyokat elviszik)
- telelő medencékbe kerülnek, etetik őket takarmánnyal
- tavasszal a növendékeket visszatelepítik
- ívótóba kerülnek tavasszal a továbbtenyésztésre szánt példányok
Nádaratás
- őszre megsárgul és elszárad a nád
- télen történik
- a vízmentes helyeken kezdik (gyalázkával vágják le, ami egy sarlószerű szerszám)
- a jéggel fedett helyeken folytatják tolókaszával vagy vágógéppel
- kévekötők szedik össze: kézzel vagy géppel viszik a partra a kévéket és gúlákba rakják
Sokszor felégetik a learatatlan nádast
- segítik az új hajtások kinövését
- gátolják a talaj tápanyagpótlását
- felégetnek sok búvó- és fészkelőhelyet
a nád felhasználása
- lakóépület falát és tetejét építették belőle sokáig
- nem tartós és gyúlékony
a vízparti fák felhasználása
- fűzfa vesszője: fonott tárgyak (kosár, szék)
- fűzfa kérge: gyógyszer
- nyárfa: használati tárgyakat (pld. gyufa) és papírt készítenek belőle (főleg a telepített nyárasokból)
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-06-07 15,00-16,00
Az appennini csizma poros feje és fényes szára
Két Olaszország van?
Dél-Európa legnépesebb országa
- főleg olaszok lakják
- a világ 6-7. gazdasági hatalma
- az iparosítás később indult egy évszázaddal, mint Nyugat-Európában
- a 20. század közepére vesztette el mezőgazdasági jellegét (bár most is jelentős)
okai:
- kevés ipari nyersanyag
- kevés energiahordozó
1870 óta van „egységes” olasz állam
- gazdag északi területek
- szegényebb déli területek
okai: természetföldrajzi
északon:
- hegyvidéki éghajlatú Alpok (vízenergia)
- kontinentális éghajlatú Pó-síkság (földgáz)
- akkumulációs eredetű
- sík vidék
- tengeröböl volt régen
- a nyugati hegyek leárnyékolják
délen:
- mediterrán éghajlatú Appenninek
- harmadidőszaki gyűrt hegység
- elszórt vulkánok (pld. Vezúv)
- tagolt felszín
Társadalmi:
északon:
- tőkés gazdálkodás korábban elkezdődött
- mezőgazdaságban: tőkeerős birtokok
- rizs, búza, kukorica, cukorrépa
- takarmánynövények
- szarvasmarha-tenyésztés
- iparban: tőkés ipar csírái
délen:
- spanyol uralom akadályozta a tőkés fejlődést
- feudális viszonyok sokáig
- mediterrán növények
- juh és kecske
következményei:
- eltérő fejlettség (életszínvonalban és infrastruktúrában is látszik)
- északon keresnek sokan munkát
- az északi áruk piaca lett a déli terület
Az ipari háromszög nyomában
modern ipar központja:
- Milánó-Torino-Genova háromszög
- északnyugaton van
- az EU egyik leggazdagabb területe (Japánhoz és Tajvanhoz hasonlítják a gyors fejlődését)
- a középkortól iparosodott
- kedvező fekvés (közel a korán iparosodott Nyugat-Európához)
- kedvező éghajlat (nem mediterrán)
- kedvező vízrajz (bővizű és nagy esésű folyók)
Milánó
- Lombardia központja
- az ipari termelés negyede innen származik
- gépipar
- vegyipar (Pirelli, Montedison)
- textilipar
Torino
- Piemonte központja
- járműgyártás (Fiat)
- műszeripar (Olivetti)
Genova
- a Ligur-tenger kikötője
- kikötői iparágak
- hajógyártás
- kohászat
- vegyipar
Riviéra
- délről övezi az iparvidéket
- üdülőövezet
- adriai-tengeri kikötők
- közel vannak
Kikötő- és üdülővárosok
- Velence
- Trieszt
- Ravenna
A déli területek:
- nagy az elvándorlás
- Rómába
- Nápolyba
- iparba
- szolgáltatásba
- nem mindenkinek van lakása és munkája (nyomornegyedek, munkanélküliek)
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
június 06.
1-2. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2. csoport: 15-16 óra
Anyag: Jegyzetelés, blogolás
Célok és feladatok:
- A jegyzetelés, mint tanulást segítő technika
- A blog fogalmának tisztázása
- Blogajánlók készítése különböző témákhoz
Fejlesztési területek, kompetenciák:
- A tanulást segítő papíralapú és számítógépes jegyzetelés gyakorlása, törekvés a legoptimálisabb egyéni forma kialakítására
- Az írásban történő bemutatkozás szabályai az online felületen (blogbejegyzés)
- Digitális kompetencia fejlesztése, néhány internetes szövegtípus formai és tartalmi jellemzőinek megfigyelése
Konklúzió:
Ezen a területen nagyon felszínesek a gyerekek ismeretei. Már korábbi foglalkozások esetében érintettük a lényegkiemelés, kulcsszavak, kulcsmondatok felismerésének fontosságát. Megbeszéltük, hogy ezek lejegyezni tudása legalább annyira fontos a hatékony, eredményes tanulás szempontjából. Célzott tréning gyakorlatok voltak ebben segítségünkre.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 06. 05. 14.00-15.00
B csop. 2019. 06. 05. 15.00-16.00
Sommerprogramme-Nyári programok
Urlaub an der Ostsee
Cél: A Németországról tanultak felelevenítése ismétlő feladatsorral. A „Von der Ostsee nach Süden” című szövegből a témához kapcsolódó rész ismétlése. Beszélgetés a vízi sportokról és a vízparti szabadidős tevékenységekről, kikapcsolódási lehetőségekről. Képleírás: Rügen, Strahlsund. Idegenvezetés Strahlsund városában képek alapján, közben az elöljárók és a feltételes mód gyakorlása. A feltételes mód gyakorlása kérdések alapján pl.:Te hová utaznál Németországban? Mit néznél meg szívesen? Milyen programokon vennél részt? stb.
Fejlesztendő kompetenciák: kooperatív készség, szóbeli szövegalkotás, nyelvhelyesség, kiejtés
Az idegenvezetés a nagyobb gyerekeknek ment jobban, hiszen ők hasonló feladatokat német órán is többször megoldottak. A kicsiknek ez még ismeretlen terep. Viszont a Konjunktiv II. néhányuknak meglepően jól ment.