Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-12.-09.
Mit jelent a szenvedélybetegség?
Számítógép, mobiltelefon: függőség kialakulása függőség jelei mit tehetsz ellene?
Dohányzás: hatások egészségügyi kockázatok.
Mit tudok magamról?
Tulajdonságaim erőforrásaim -> pozitív önértékelés
Függőség megelőzés területei: szabadidős, rekreációs szokásaim egyéb alternatívák.
Hogyan reagálok nehéz helyzetekben „az én stratégiám”.
A foglalkozás során rövid kisfilmet néztünk a szenvedélybetegségekről.
Beszélgetésünk során a mindennapok stresszes helyzeteinek helyes megoldására kerestünk alternatívákat.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-12-09
„Ki mit tud az Európai Unióról?”
Csoportokban teszteket oldottunk meg.
Lehetőségük volt hiányos ismeretek esetén utánanézni.
Igyekeztek minél pontosabb válaszokat írni.
Sok megszerzett ismeretre emlékeztek.
A válaszokat közösen ellenőriztük.
Az ismereteket felidéztük és megerősítettük.
Tantárgyi fejlesztés – magyar – 1. – 2. csoport
2019. december 12.
Anyag: A mellérendelő szószerkezet
Célok és feladatok:
- Az alá és mellérendelő szintagmák megkülönböztetése
- A halmozott mondatrészek és a mellérendelő szintagmák, ábrázolásuk
Fejlesztési területek, kompetenciák:
- Anyanyelvi: helyes nyelvhasználat, helyesírási képesség
- Gondolkodási: rendszerező, logikai képesség, problémamegoldó képesség
Konklúzió:
A foglalkozásokon a mondatrészek ábrázolására helyeztük a hangsúlyt. Csoport és páros munkában dolgoztak a gyerekek.
Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport
2019. 12. 11.
Weihnachtsfestkreis-Karácsonyi ünnepkör
3. Nikolaustag; Luziatag-Mikulás; Luca nap
A foglalkozáson az elmúlt hét Mikulás ünnepsége kapcsán megismerjük Szent Miklós történetét és a december 13-án aktuális Luca naphoz kapcsolódó magyarországi (lucázás, Luca-búza, luca-szék) és észak-európai (Luca mennyasszony, fényünnep) szokásokat is. A foglalkozás célja, hogy a gyerekek beszéljenek kötetlenül (irányított kérdések segítségével) a Mikulás ünnepségen átélt élményeikről, valamint szerezzenek új ismereteket e két jeles napról. Nyelvtani szempontból lehetőség nyílik az elbeszélő múlt, a régmúlt, az elöljárószavak, az alárendelő összetett mondatok, és a kiegészítendő kérdések gyakorlására. Munkaformák: frontális magyarázat, egyéni munka, csoportmunka. Feladattípusok: frontális magyarázat PPT segítségével, feladatlap Szent Miklós történetének feldolgozásához, szövegértés Szent Luca legendájához, keresztrejtvény a tanult fogalmakhoz.
Fejlesztendő kompetenciák: hallás utáni szövegértés, olvasás szövegértés, szóbeli szövegalkotás, definiálás
A gyerekeknek örömmel meséltek a Mikulás napi élményeikről, bár néhányan biztatást igényeltek. A Luca napi szokások közül néhány magyarországi népszokást ismertek, de például a Luca-búza szokása ismeretlen volt számukra. Egyáltalán nem hallottak még arról, hogy az északi népeknél Luca nem egy gonosz, ártó lény, hanem jóságos szent, aki fényt hoz a hosszú téli sötétségbe.