Tematikus foglalkozás – A komponens
2018.05.11.: A dohányzás
A foglalkozáson a tanulók a dohányzással kapcsolatos ismerteket szereztek. A foglalkozás kezdetén a gyerekeknek le kellett írniuk, hogy a családjukban dohányzik- e valaki, ha igen, mennyit, milyen gyakran. Megdöbbentő volt az értékelésnél, hogy a gyerekek többségénél legalább 1 szülő dohányzik, de van olyan, ahol mindkét szülő, és alig van 1-2 család, ahol egyik szülő sem cigarettázik. A nagyszülők is gyakran dohányoznak, főleg a nagypapák. A diákok széleskörű ismeretekkel rendelkeztek a dohányzással kapcsolatban, hiszen ez napjaink leggyakoribb szenvedélybetegsége. Végig beszéltük a cigarettázás folyamatát, egészségre gyakorolt káros hatását, tovább rövid és hosszú távú következményeit. Beszéltünk az aktív és passzív dohányzás fogalmáról, ezek közti kapcsolatról, különbségeiről.
Tematikus foglalkozás – B komponens
Az órán az EU-ban beszélt nyelvekről beszélgettek, melyik országban milyen nyelven beszélnek az állampolgárok. Megállapították, hogy az angol nyelv mennyire elterjedt és mennyire fontos annak elsajátítása.
Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport
Érdekességek Liechtensteinről
Célok: a tanulók tudjanak meg néhány érdekességet az ország tájairól, lakosságáról, nyelvjárásáról, városairól, gazdaságáról. Gyakorolják a mondatalkotást és a képleírást, valamint a feltételes módot kérdésre adandó válaszok formájában. Hasonlítsák össze Svájcot és Liechtensteint, miközben gyakorolják az összehasonlító mondatot (r Komparativsatz). Munkaformák: egyéni munka, páros munka, tanári magyarázat
Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, szövegalkotás
A feltételes mód, mint mindig, nehézséget okozott, főleg a múlt idő, noha ezt csak a 7. és 8. évfolyamosoknak kellett alkalmazniuk. A két fölsőbb évfolyam azonban gond nélkül tudott összehasonlító mondatokat alkotni. Gyakorolni kell még az új szókincs használatát.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 1. csoport
Anyag: A névmások egyes fajtái: A személyes, birtokos, visszaható, kölcsönös névmások.
Célok és feladatok:
Meghatározásuk, felismerésük, szerepük a mondatalkotásban.
Összevetésük a tanult idegen nyelv névmásaival
Fejlesztési terület:
A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.
Konklúzió: Hibás szövegek javításával, szóbeli szövegalkotással emeltük ki a névmások szerepét, helyes alkalmazását, megfelelő nyelvi formába foglalását.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 2. csoport
Anyag: A névmások egyes fajtái: A személyes, birtokos, visszaható, kölcsönös névmások.
Célok és feladatok:
Meghatározásuk, felismerésük, szerepük a mondatalkotásban.
Összevetésük a tanult idegen nyelv névmásaival
Fejlesztési terület:
A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.
Konklúzió: Néhányan eleinte nehezen ismerték fel a nyelvhelyességi problémákat, ill. segítséggel sikerült javítaniuk azokat Egy- két feladat elvégzése után azonban már könnyebben ment.