Heti foglalkozások 15.

Tematikus foglalkozás – A komponens

2018.05.11.: A dohányzás

A foglalkozáson a tanulók a dohányzással kapcsolatos ismerteket szereztek. A foglalkozás kezdetén a gyerekeknek le kellett írniuk, hogy a családjukban dohányzik- e valaki, ha igen, mennyit, milyen gyakran. Megdöbbentő volt az értékelésnél, hogy a gyerekek többségénél legalább 1 szülő dohányzik, de van olyan, ahol mindkét szülő, és alig van 1-2 család, ahol egyik szülő sem cigarettázik. A nagyszülők is gyakran dohányoznak, főleg a nagypapák. A diákok széleskörű ismeretekkel rendelkeztek a dohányzással kapcsolatban, hiszen ez napjaink leggyakoribb szenvedélybetegsége. Végig beszéltük a cigarettázás folyamatát, egészségre gyakorolt káros hatását, tovább rövid és hosszú távú következményeit. Beszéltünk az aktív és passzív dohányzás fogalmáról, ezek közti kapcsolatról, különbségeiről.

Tematikus foglalkozás – B komponens

Az órán az EU-ban beszélt nyelvekről beszélgettek, melyik országban milyen nyelven beszélnek az állampolgárok. Megállapították, hogy az angol nyelv mennyire elterjedt és mennyire fontos annak elsajátítása.

Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport

Érdekességek Liechtensteinről

Célok: a tanulók tudjanak meg néhány érdekességet az ország tájairól, lakosságáról, nyelvjárásáról, városairól, gazdaságáról. Gyakorolják a mondatalkotást és a képleírást, valamint a feltételes módot kérdésre adandó válaszok formájában. Hasonlítsák össze Svájcot és Liechtensteint, miközben gyakorolják az összehasonlító mondatot (r Komparativsatz). Munkaformák: egyéni munka, páros munka, tanári magyarázat

Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, szövegalkotás

A feltételes mód, mint mindig, nehézséget okozott, főleg a múlt idő, noha ezt csak a 7. és 8. évfolyamosoknak kellett alkalmazniuk. A két fölsőbb évfolyam azonban gond nélkül tudott összehasonlító mondatokat alkotni. Gyakorolni kell még az új szókincs használatát.

Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 1. csoport

Anyag: A névmások egyes fajtái: A személyes, birtokos, visszaható, kölcsönös névmások.

Célok és feladatok:

Meghatározásuk, felismerésük, szerepük a mondatalkotásban.

Összevetésük a tanult idegen nyelv névmásaival

Fejlesztési terület:

A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.

Konklúzió: Hibás szövegek javításával, szóbeli szövegalkotással emeltük ki a névmások szerepét, helyes alkalmazását, megfelelő nyelvi formába foglalását.

 Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 2. csoport

Anyag: A névmások egyes fajtái: A személyes, birtokos, visszaható, kölcsönös névmások.

Célok és feladatok:

Meghatározásuk, felismerésük, szerepük a mondatalkotásban.

Összevetésük a tanult idegen nyelv névmásaival

Fejlesztési terület:

A szófaji csoportok jellemző alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek megnevezése.

Konklúzió: Néhányan eleinte nehezen ismerték fel a nyelvhelyességi problémákat, ill. segítséggel sikerült javítaniuk azokat Egy- két feladat elvégzése után azonban már könnyebben ment.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.