Tematikus foglalkozás – A komponens
2018.05.18. : A kábítószerek, drogok
A következő foglalkozás a kábítószerek, drogokról szólt. Az óra nagyrészt új ismeretek átadásával telt, hiszen a kábítószerek, drogok témája nem, vagy alig ismert az ilyen életkorú gyerekek körében. Megbeszéltük, hogy mit értünk drogok alatt (drog fogalma), illetve, hogy a közvetlen környezetünk is tele van drogokkal, továbbá nem csak testi (fizikai tünetek, testi fájdalmak), hanem lelki függőséget (drogéhség) is okoz. Beszéltünk a szülői felelősségről, mellyel a gyermekeket meg lehet óvni a droghasználattól, annak függőségétől. Végük összegeztük azt a sajnálatos tényt, hogy Magyarországon a kábítószer – fogyasztás egyre növekvő mértéket mutat.
Tematikus foglalkozás – B komponens
A foglalkozás témája a hazánkkal szomszédos uniós országok megismerése, fővárosuk, jellemzőik megtárgyalása.
Nyelvi foglalkozás – 1. – 2. csoport
A németnyelvű országok I.
Célok: az eddig szerzett ismeretek rendszerezése változatos feladat típusokkal, melyek a következők: szókereső, rejtvény, igaz/hamis, betűszavak, fogalommagyarázat, puzzle+ képleírás, ország felismerése a tanulók leírása alapján, összehasonlítás, nevezetességek elhelyezése a térképen stb. Munkaformák: frontális munka, egyéni munka, páros munka.
Fejlesztendő kompetenciák: logikus gondolkodás, íráskészség, szóbeli szövegalkotás, hallás utáni szövegértés
Sajnos kicsit túlterveztem a foglalkozást, de a feladatok lekötötték a gyerekek figyelmét, és felkészítették őket a következő foglalkozás csoportmunkájára.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 1. csoport
Anyag: A névmások egyes fajtái: A mutató, kérdő, általános és vonatkozó névmások
Célok és feladatok:
Meghatározási és csoportosítási lehetőségek
Mely szófajok helyettesíthetők a névmásokkal?
Fejlesztési területek:
A szófaji csoportok- középpontban a névmások- alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek felismertetése saját tapasztalati úton.
Konklúzió: Előfordultak a köznapi beszéd során legtöbbször elkövetett hibák, de valamennyit elemeztük, javítottuk.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv – 2. csoport
Anyag: A névmások egyes fajtái: A mutató, kérdő, általános és vonatkozó névmások
Célok és feladatok:
Meghatározási és csoportosítási lehetőségek
Mely szófajok helyettesíthetők a névmásokkal?
Fejlesztési területek:
A szófaji csoportok- középpontban a névmások- alaktani viselkedésének megfigyelése, főbb jellemzőinek felismertetése saját tapasztalati úton.
Konklúzió:
Drámajáték, szituációs játék eszközeivel gyakoroltuk a névmások szövegkörnyezetben való helyes alkalmazását.