Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
március 14.
3-4. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2.csoport: 15-16 óra
Anyag: A verselemzés felépítése, lépéseinek tudatosítása
Célok és feladatok:
Rendelkezzenek azokkal az általános irodalmi ismeretekkel, melyek nélkülözhetetlenek a verselemzéshez:
- irodalomtörténeti elemzés
- szöveghű elemzés
- egyéni szempontú elemzés
Fejlesztendő területek:
- verstani ismeretek bővítése
- ítélőképesség fejlesztés
- a lírai mű középpontjában álló gondolat, téma, érzelem, hangulat azonosítása
- saját vélemény megfogalmazása, érvekkel történő alátámasztása
Konklúzió:
Mindkét csoportban előzetes feladatként egy- egy verset kellett hozniuk a tanulóknak. Önkéntes alapon felolvashatták, érzéseiket, benyomásaikat közvetíthették a többiek felé.
Ez a foglalkozás annyiban különbözött az előzőtől, hogy a versválasztás önkéntessége miatt itt eleve köze volt a verséhez mindenkinek. Felidéztük a már ismert költői eszközöket, példát említve az általuk hozott versekből, közösen megvitatva azokat.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 03. 13. 14.00-15.00 B csop. 2019. 03. 13. 15.00-16.00
Freizeit und Hobbys-Szabadidő és hobbi
Célom, hogy a tanulók a „Szabadidő és hobbi” témakörében hallás után is megértsenek szövegeket és azokhoz egyszerű feladatokat megoldjanak pl. igaz/hamis; kérdések és válaszok összepárosítása, sorrendbe állítás. Gyakorolják a feltételes mód jelen idejét egy elképzelt osztályprogram kapcsán. Tudják megfogalmazni, hogy milyen tevékenységet szeretnek és mi az, amit nem. Munkaformák: önálló munka és frontális munka.
Fejlesztendő kompetenciák: szövegértés, nyelvhelyesség, beszédkészség
A feltételes módot csak a hetedik és nyolcadik évfolyamos tanulókkal tudtam gyakoroltatni, a többiek a „möchte” igét használták helyette. A hallás utáni szövegértés meglepően jól sikerült.