Heti foglalkozások 47.

Tematikus foglalkozás – „A” komponens

2019-03.-22.  14,00-15,00

 Az víz világnapja

  • Miért száll felfelé a meleg levegő?
  • Melyik napon kezdődik nálunk a csillagászati tavasz?
  • Megfagyott eső-e a hó?
  • Mit nevezünk párolgásnak?
  • Miből áll a felhő?
  • Mi a harmat?
  • Miért párolog a víz lassabban árnyékban, mint napfényben?
  • Melyik két anyag a levegő fő alkotórésze?
  • Milyen %-ban?
  • Mi a dér?
  • Hogyan keletkezik a szivárvány?
  • Milyen színek találhatók a szivárványban?
  • Miért veszélyes zivatar idején a fa alá húzódni?
  • Miért viselünk nyáron világos színű öltözéket?
  • Milyen halmazállapota lehetséges a víznek?

Tematikus foglalkozás – „B” komponens

2019-03-22  15,00-16,00

Észak-Európa – Ki mit tud?

1. Mely országok alkotják Észak-Európát? (5)

2. Kik tartoznak Skandináviába? (3)

3. Mely övezetekben fekszik Észak-Európa? (2)

4. Az övezetesség mely irányokban mutatkozik meg szépen Észak-Európában? (2)

5. Melyik hegységrendszerbe tartozik a Skandináv-hegység? (1)

6. Melyik idő melyik részében jött létre a Skandináv-hegyvidék? (2)

7. Milyen folyamatokkal lett röghegység? (2)

8. Mikor emelkedett ki újra a Skandináv-hegység? (2)

9. Mikor jegesedett el? (3)

10. Mi lett ezzel a Skandináv-hegységből? (1)

11. Milyen átlagmagasságú most? (2)

12. Milyen éghajlatú a partvidéken? (1)

13. Milyen éghajlatok uralkodnak a másik oldalán? (3)

14. Mely országok északi részén élnek a lappok? (3)

15. Mennyi lapp él jelenleg ezekben az országokban? (1)

16. Mi jellemzi a lappok termetét? (1)

17. Régen milyen életmódot folytattak? (1)

18. Ma milyen életmódot folytatnak? (2)

19. Mikor hol tartózkodnak a lapp férfiak? (4)

20. Mi a rénszarvas másik neve Eurázsiában? (1)

21. Mire jó a rénszarvas húsa és bőre? (3)

22. Mit eszik leginkább a rénszarvas? (1)

23. Hol élnek télen a lappok? (2)

24. Milyen lakhelyük van nyáron az északon tartózkodó lapp férfiaknak? (2)

25. Mikor jegesedett el utoljára Észak-Európa? (1)

26. Milyen jégformák formálták akkor Észak-Európát? (2)

27. Mi jellemzi a Skandináv-hegység déli részét? (2)

28. Mik keletkeztek ott a jégkorszakban? (2)

29. Mi borítja ezeket még most is sok helyen? (1)

30. Mik formálták a jégkorszakban a partvidéki völgyeket? (1)

31. Milyen völgyeket hoztak létre? (1)

32. Miért öntötte el tenger ezeket a völgyeket? (2)-

33. Mik jöttek így létre? (1)

34. Mi jellemzi ezeket? (5)

35. Melyik ezek közül itt a leghosszabb? (1)

36. Mi az öt észak-európai főváros földrajzi koordinátája?

  • Norvégia:
  •  Svédország:
  • Finnország:
  • Dánia:
  • Izland:

Tantárgyi fejlesztés

március 21.

 5-6. foglalkozás

1. csoport: 14-15 óra

2.csoport: 15-16 óra

Anyag: A helyesírás fejlesztése- Alapelvek áttekintése

Célok és feladatok:

  • A szóelemzés, a hagyomány és az egyszerűsítés elvének jelentősége a magyar helyesírásban
  • Szembeállításuk a kiejtés szerinti írás elvével

Fejlesztendő területek, kompetenciák:

  • A szóelemzés elvének gyakorlati alkalmazni tudása (részleges, teljes hasonulás, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
  • A hagyomány elvének használata (j, ly alkalmazása)
  • Az egyszerűsítés elvének esetei

Konklúzió:

A mai foglalkozás célja az volt, hogy gyakorlati példákon keresztül áttekintsük helyesírásunk fent említett alapelveit, és felmérjem a csoportok e téren mutatkozó hiányosságait. Jó kiinduló pont volt számomra a továbbiak tervezéséhez.

Tapasztalatom mindkét csoport esetében az volt, hogy a kiejtéstől eltérő helyesírású szavak, valamint a j kétféle jelölése, ezek tudatosítása még több gyakorlást igényel.

Játékos formában, nyelvi totó kitöltésével zártuk a foglalkozást, mindkét esetben jó hangulatban.

Nyelvi foglalkozás

A csop. 2019. 03. 20. 14.00-15.00

B csop. 2019. 03. 20. 15.00-16.00

Umweltschutz-Környezetvédelem
1.Umweltschutz- ein dringendes Problem der Menschheit I.

A foglalkozás célja az érdeklődés felébresztése a természet szépségei iránt, érzékenyítés. A gyerekek ismerjék meg a legalapvetőbb kifejezéseket, szavakat a témakör bevezetése kapcsán. Kapcsolódjon a téma a gyerekek által a mindennapi élet során és a természetismeret, biológia illetve földrajzórán szerzett ismeretekhez. Oldjanak meg feladatokat az új szóanyaggal az „Umweltschutz-ein dringendes Problem der Menschheit” c. szöveggel kapcsolatban. Tudjanak válaszolni az új szókinccsel alkotott rövid kérdésekre, gyakorolják a szóképzést, az igék múlt idejét és a főnevek birtokos esetét.

Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, szókincsbővítés, írásbeli szövegalkotás, helyes kiejtés

A gyerekek sok hozott tudással és egyéni tapasztalattal járultak hozzá a foglalkozás témájához. A főnevek birtokos esete és a birtokos szerkezet kifejezése nehézséget okozott, hiszen nagyon eltér a magyar nyelvben megszokottól.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.