Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-03.-22. 14,00-15,00
Az víz világnapja
- Miért száll felfelé a meleg levegő?
- Melyik napon kezdődik nálunk a csillagászati tavasz?
- Megfagyott eső-e a hó?
- Mit nevezünk párolgásnak?
- Miből áll a felhő?
- Mi a harmat?
- Miért párolog a víz lassabban árnyékban, mint napfényben?
- Melyik két anyag a levegő fő alkotórésze?
- Milyen %-ban?
- Mi a dér?
- Hogyan keletkezik a szivárvány?
- Milyen színek találhatók a szivárványban?
- Miért veszélyes zivatar idején a fa alá húzódni?
- Miért viselünk nyáron világos színű öltözéket?
- Milyen halmazállapota lehetséges a víznek?
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-03-22 15,00-16,00
Észak-Európa – Ki mit tud?
1. Mely országok alkotják Észak-Európát? (5)
2. Kik tartoznak Skandináviába? (3)
3. Mely övezetekben fekszik Észak-Európa? (2)
4. Az övezetesség mely irányokban mutatkozik meg szépen Észak-Európában? (2)
5. Melyik hegységrendszerbe tartozik a Skandináv-hegység? (1)
6. Melyik idő melyik részében jött létre a Skandináv-hegyvidék? (2)
7. Milyen folyamatokkal lett röghegység? (2)
8. Mikor emelkedett ki újra a Skandináv-hegység? (2)
9. Mikor jegesedett el? (3)
10. Mi lett ezzel a Skandináv-hegységből? (1)
11. Milyen átlagmagasságú most? (2)
12. Milyen éghajlatú a partvidéken? (1)
13. Milyen éghajlatok uralkodnak a másik oldalán? (3)
14. Mely országok északi részén élnek a lappok? (3)
15. Mennyi lapp él jelenleg ezekben az országokban? (1)
16. Mi jellemzi a lappok termetét? (1)
17. Régen milyen életmódot folytattak? (1)
18. Ma milyen életmódot folytatnak? (2)
19. Mikor hol tartózkodnak a lapp férfiak? (4)
20. Mi a rénszarvas másik neve Eurázsiában? (1)
21. Mire jó a rénszarvas húsa és bőre? (3)
22. Mit eszik leginkább a rénszarvas? (1)
23. Hol élnek télen a lappok? (2)
24. Milyen lakhelyük van nyáron az északon tartózkodó lapp férfiaknak? (2)
25. Mikor jegesedett el utoljára Észak-Európa? (1)
26. Milyen jégformák formálták akkor Észak-Európát? (2)
27. Mi jellemzi a Skandináv-hegység déli részét? (2)
28. Mik keletkeztek ott a jégkorszakban? (2)
29. Mi borítja ezeket még most is sok helyen? (1)
30. Mik formálták a jégkorszakban a partvidéki völgyeket? (1)
31. Milyen völgyeket hoztak létre? (1)
32. Miért öntötte el tenger ezeket a völgyeket? (2)-
33. Mik jöttek így létre? (1)
34. Mi jellemzi ezeket? (5)
35. Melyik ezek közül itt a leghosszabb? (1)
36. Mi az öt észak-európai főváros földrajzi koordinátája?
- Norvégia:
- Svédország:
- Finnország:
- Dánia:
- Izland:
Tantárgyi fejlesztés
március 21.
5-6. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2.csoport: 15-16 óra
Anyag: A helyesírás fejlesztése- Alapelvek áttekintése
Célok és feladatok:
- A szóelemzés, a hagyomány és az egyszerűsítés elvének jelentősége a magyar helyesírásban
- Szembeállításuk a kiejtés szerinti írás elvével
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A szóelemzés elvének gyakorlati alkalmazni tudása (részleges, teljes hasonulás, összeolvadás, rövidülés, kiesés)
- A hagyomány elvének használata (j, ly alkalmazása)
- Az egyszerűsítés elvének esetei
Konklúzió:
A mai foglalkozás célja az volt, hogy gyakorlati példákon keresztül áttekintsük helyesírásunk fent említett alapelveit, és felmérjem a csoportok e téren mutatkozó hiányosságait. Jó kiinduló pont volt számomra a továbbiak tervezéséhez.
Tapasztalatom mindkét csoport esetében az volt, hogy a kiejtéstől eltérő helyesírású szavak, valamint a j kétféle jelölése, ezek tudatosítása még több gyakorlást igényel.
Játékos formában, nyelvi totó kitöltésével zártuk a foglalkozást, mindkét esetben jó hangulatban.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 03. 20. 14.00-15.00
B csop. 2019. 03. 20. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
1.Umweltschutz- ein dringendes Problem der Menschheit I.
A foglalkozás célja az érdeklődés felébresztése a természet szépségei iránt, érzékenyítés. A gyerekek ismerjék meg a legalapvetőbb kifejezéseket, szavakat a témakör bevezetése kapcsán. Kapcsolódjon a téma a gyerekek által a mindennapi élet során és a természetismeret, biológia illetve földrajzórán szerzett ismeretekhez. Oldjanak meg feladatokat az új szóanyaggal az „Umweltschutz-ein dringendes Problem der Menschheit” c. szöveggel kapcsolatban. Tudjanak válaszolni az új szókinccsel alkotott rövid kérdésekre, gyakorolják a szóképzést, az igék múlt idejét és a főnevek birtokos esetét.
Fejlesztendő kompetenciák: nyelvhelyesség, szókincsbővítés, írásbeli szövegalkotás, helyes kiejtés
A gyerekek sok hozott tudással és egyéni tapasztalattal járultak hozzá a foglalkozás témájához. A főnevek birtokos esete és a birtokos szerkezet kifejezése nehézséget okozott, hiszen nagyon eltér a magyar nyelvben megszokottól.