Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-03.-29. 14,00-15,00
Az ember légzésének folyamata, megbetegedések
– belégzés
– belégzőizmok és a rekeszizom megnöveli a mellkas és a tüdő térfogatát
– lecsökken a tüdőben a nyomás: a levegő beáramlik
– kilégzés
– a belégzést végző izmok elernyednek
– a mellkas és a tüdő térfogata lecsökken
– megnövekszik a tüdőben a nyomás: a levegő kiáramlik
– átlagosan fél liter levegő cserélődik egy légvételkor (percenként 16-szor ismétlődik meg)
– megbetegedések:
– meghűlés, megfázás, nátha (baktérium okozatja)
– felső légutak gyulladásos megbetegedése (hőemelkedéssel, lázzal járhat)
– súlyosbodása esetén antibiotikumos kezelés kell
– influenza (vírus okozza)
– derékfájás, csuklófájdalom, láz, levertség
– szükséges: sok folyadék, vitamin, lázcsillapítás (esetleg ágynyugalom)
– a dohányzás káros hatásai az ember szervezetére.
– a passzív dohányzás
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-03-29 15,00-16,00
Játékos foglalkozás szakteremben digitális tábla segítségével.
https://europa.eu/learning-corner/home_hu
A gyerekek megismertetése az oldal lehetőségeivel.
Tudj meg többet Európáról!
Fedezzük fel Európát!
Mit jelent pontosan az EU?
KVÍZJÁTÉK
Climate & Energy Quiz
Megismerjük, kipróbáljuk a játékos lehetőségeket.
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
március 28.
7-8. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2. csoport: 15-16 óra
Anyag: A helyesírás fejlesztése
Célok és feladatok:
- Az előző foglalkozásokon felmért hiányosságok pótlása (Szóelemző írásmód)
- A szabályok közös megfogalmazása egy- egy gyakorlati példából kiindulva- deduktív módon
- Az önellenőrző képesség fontosságának tudatosítása
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A szóelemzés elvének gyakorlati alkalmazni tudása
- Az önellenőrző képesség fejlesztése
Konklúzió:
Ezeken a foglalkozásokon a fő hangsúlyt a szóelemző írásmód kapta. A kiejtéstől eltérő helyesírású szavak eseteinek elemzése, ebből kiindulva szabály megfogalmazása, majd szócsoportok létrehozása mind segítették a tudatosabb nyelv- illetve íráshasználatot.
Tapasztalatom szerint a helyesírási hibák egy része a nem megfelelő önellenőrzésből is fakad. Sajnos, néhány gyereknél nem alakult ki ennek automatizmusa, ezért erre külön feladatokkal hívtam föl figyelmüket. Hibás szöveg javításával gyakoroltunk.
Mérhető volt a fejlődés egy- egy tanuló esetében, de nyilvánvaló, hogy a fenti helyesírási elvek gyakorlati alkalmazása hosszan tartó és folyamatos munkát igénylő tevékenység.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 03. 27. 14.00-15.00
B csop. 2019. 03. 27. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
1.Umweltschutz- ein dringendes Problem der Menschheit II.
A foglalkozás célja az előző foglalkozáson elsajátított és begyakorolt szókincs segítségével a kapcsolódó szöveg feldolgozása. A tanulók tudjanak a szöveggel kapcsolatos kérdésekre válaszolni az olvasottak alapján, tudjanak kifejezéseket röviden definiálni ill. meghatározás alapján kifejezést, szavakat kitalálni. A foglalkozás végére röviden foglalják össze ismereteiket az olvasottakról (énekesmadarak, erdei vöröshangyák) és egy általuk szabadon választott veszélyeztetett állatfajról.
Fejlesztendő kompetenciák: logikus gondolkodás, kreativitás, emlékezet, olvasás, szövegértés, szövegalkotás
A gyerekek figyelmesen dolgoztak, érdekli őket a természet és a természetvédelem. Az elsajátított szókincs alapján elég könnyen ment a szövegfeldolgozás. A szóbeli szövegalkotás során még sok a nyelvtani hiba.