Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019-04.-05. 14,00-15,00
A városi környezet
a városi környezet előnyei:
sokféle munkalehetőség
sokféle szolgáltatás
- posta, bank, távközlés, szemétszállítás, oktatás, egészségügy
- kulturális és szórakozási lehetőségek
- kényelmes közlekedés
a városi környezet hátránya:
- megterheli az emberi szervezetet
- a felgyorsult életmód
- a szennyezett környezet
- légszennyezés
- zajszennyezés
- gyárak közelében
- forgalmas utak mentén
- nyugtalanság
- álmatlanság
- hallószervi károsodás
- fényszennyezés
- sok mesterséges fény
- természetes életritmust megzavarja
- vibráló fények nyugtalanná tesznek
a nem nyugodt környezet
- zaj
- mozgások
a város mesterséges életközösség, mesterséges környezet
- közműhálózat (a föld alatt húzódik többsége)
- vízvezeték (kutakkal kezdődik)
- csatornahálózat (szennyvíztisztítókkal végződik)
- gázvezetékek
- villanyvezetékek
- telefonvezetékek
- távfűtés vezetékek (a legjobb megoldás: közműalagút ezek befogadására)
- közúthálózat
- személyforgalom (pld. tömegközlekedés)
- teherforgalom
- vasúthálózat
A dugó keletkezése és „kihúzása”
dugók megelőzése:
- sok út
- jó szerkezetű úthálózat (pld. elkerülő utak)
- jó utak (minőségi burkolatok és többsávosak)
- sok parkolóhely (főleg a mélyben)
- kevesebb autó (jó tömegközlekedés segítheti ezt)
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019-04-05 15,00-16,00
Nyugat-Európa
országai:
- Benelux államok, Franciaország, Egyesült Királyság és Írország
területei:
- Brit-szigetek
- Rajnától nyugatra eső területek a szárazföldön
sok óidei röghegység
- kaledón hegyek (óidő elején keletkeztek)
- Brit-szigetek északi részén (pld. Skót-felföld)
- variszkuszi hegyek (óidő végén keletkeztek)
- Francia-Belga-rögvidék (pld. Ardennek)
lépcsővidék
Francia-angliai-lépcsővidék
közepén:
- Párizsi-félmedence (Szajna mentén)
- Londoni-félmedence (Temze mentén)
- középidei és újidei rétegek sorakoznak
- lankás és meredek részeik is vannak (a meredek a kueszta)
- a jégkorszak utáni transzgresszió miatt szakadt két részre
Európa éléskamrája
- fejlett mezőgazdaság
- óceáni éghajlat (kiegyensúlyozott természeti viszonyok, pld. nincs aszály)
- belterjes gazdálkodás (pld. istállózó állattenyésztés)
- magas technikai színvonal (pld. modern gépek)
- kevesen foglalkoznak mezőgazdasággal
- a birtokok kisebbek, mint az USA-ban
- drágábban termelnek
következményei:
- sok kisgazda megy tönkre (nagyobb gazdák veszik meg a földjeiket: nőnek a birtokok)
- szövetkeznek egymással (öntözőművek kiépítése, tárolás)
óceáni éghajlat
- takarmánytermesztés
- állattenyésztés
- tejtermelő szarvasmarha-tenyésztés
- Benelux államok
- Brit-szigetek
- Franciaország északi része
- tej
- tejtermékek
- exportra is jut
- az EU mezőgazdasági politikájának jelenleg Franciaország a fő haszonélvezője
Felújítás alatt a világ műhelye
hagyományos iparvidékek itt alakultak ki a 18-19. században
feketekőszén közelében vasérc volt
ilyen a röghegységekben több helyen is voltak
Fekete-vidék (Közép-Anglia)
Meuse-völgye (Belgium)
Lotharingia (ÉK-Franciaország)
készleteik megcsappantak
ma már importálják a nyersanyagokat
a nyersanyagok ára növekedett
az acél utáni kereslet is megcsappant a 20. század végén (főleg, ha drága) válságba kerültek a hagyományos iparvidékek
az új acélkombinátok a kikötőkben épültek fel
IJmuiden (Hollandia)
Dunkerque (Franciaország)
Marseille (Franciaország)
szénhidrogén-tüzelésű erőművek kerültek előtérbe
- kikötőkben vannak főleg
- északi-tengeri szénhidrogének
- importált szénhidrogének
- kőolaj-feldolgozók is a kikötőkben vannak
- Rotterdam (Hollandia)
- Le Havre (Franciaország)
- Marseille (Franciaország)
- ezekből csővezetéken jut el a finomítvány a felhasználókhoz
- régi iparvidékek textilipara
kialakulásának okai:
- nagy fogyasztópiac
- a női munkaerő
átalakulása:
- már sok műszálat is felhasznál
- nem versenyképes az olcsó ázsiai árukkal szemben
Tantárgyi fejlesztés – magyar nyelv és irodalom
április 04.
1-2. foglalkozás
1. csoport: 14-15 óra
2.csoport: 15-16 óra
Anyag: A hangos olvasás gyakorlása olvasástechnikai gyakorlatok végzésével
Célok és feladatok:
- A pontos, értelmező, kifejező olvasásra törekvés
- A megfelelő olvasási tempó
- A pontosság fontosságának tudatosítása a gyerekben
- Beszédtechnikai, helyesejtési tréning gyakorlatok
Fejlesztendő területek, kompetenciák:
- A pontos, kifejező, értelmező olvasás
- Az olvasás tempójának fokozása
- Beszédhelyesség, kiejtés fejlesztése
Konklúzió:
Megbeszéltük, hogy az értő olvasásnak feltétele a pontosság, melynek része a hangos olvasás. Fontosnak tartottam, hogy helyesejtési gyakorlatok végzésével ( időtartam, artikulációs, illetve légzőgyakorlattal) kezdjem a foglalkozásokat. Majd látószögnövelő, illetve gyorsolvasási tréning gyakorlatok következtek.
A hangos olvasást egyéni és közös olvasással gyakoroltuk, különböző játékos feladathelyzetekben, pl.: láncolvasás, javító olvasás, versenyolvasás, dramatizáló olvasás.
Azt tapasztaltam, hogy a változatos feladatok, a mozgalmasság elterelte a figyelmüket a feladat számukra sokszor egyhangú és unalmas mivoltáról.
Jó hangulatban, motiváltan dolgoztak mindkét foglalkozáson.
Nyelvi foglalkozás
A csop. 2019. 04. 03. 14.00-15.00
B csop. 2019. 04. 03. 15.00-16.00
Umweltschutz-Környezetvédelem
2. Post vom Bach
A környezetvédelem témakörön belül célom, hogy felhívjam a gyerekek figyelmét arra, hogy ők is sokat tehetnek a természet és környezetünk megóvása érdekében. A feldolgozandó szöveg ezt a célt szolgálja. A tanulók csoportmunkában dolgozzák fel a „Post vom Bach” c. történetet. Ehhez kapcsolódva különböző feladatokat oldanak meg, amelyekhez csak kevés új szóismeretre van szükség pl: szelektív hulladékgyűjtés, történet írása képek alapján, betűrejtvény, szókereső, mondatkiegészítés.
Fejlesztendő kompetenciák: emlékezet, kreativitás, kooperatív készség, írásbeli szövegalkotás, szövegértés
A szövegfeldolgozás segítése érdekében két csoportnak szótárt kellett adnom, mert nehezen sikerült megérteni a történetet. A gyerekek, főleg a jó tanulók hajlamosak azt gondolni, hogy mindent szó szerint meg kell érteniük ahhoz, hogy jól tudjanak egy szöveget értelmezni. Még dolgoznunk kell azon, hogy megértsék, csak azt kell helyesen értelmezniük egy szövegfeldolgozás során, amire rákérdeznek, a többi információ nem fontos.